آشنایی مختصر با کشور ترکیه

آشنایی مختصر با کشور ترکیه

کشور ترکیه که به طور رسمی با نام جمهوری ترکیه شناخته می شود، کشوری فرا قاره ای است که عمدتاً در شبه جزیره آناتولی در غرب آسیا واقع شده است و بخش کوچکتر آن در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد.

این کشور با هشت کشور هم مرز است و دارای خطوط ساحلی در امتداد دریای مدیترانه، دریای اژه و دریای سیاه است. برخی نیز با خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت از ترکیه به عنوان پلی برای ورود به بهترین کشورهای جهان و بهترین مقاصد مهاجرتی استفاده می کنند.این کشور زیبا و منحصر به فرد دارای جمعیت زیادی از مهاجران ایرانی است که اغلب در ترکیه تحصیل، کار و زندگی می کنند.

کشور ترکیه بین قاره های آسیا و اروپا واقع شده است که آن را به مکانی ایده آل برای سرمایه گذاری تبدیل می کند. کسب و کارهای ایرانی می توانند از ترکیه به عنوان پل ارتباطی با سایر کشورهای اروپایی استفاده کنند و با ثبت شرکت در ترکیه و یا سرمایه گذاری در ترکیه کالا و خدمات خود را به صورت بین المللی به فروش برسانند.

ترکیه با تاریخ غنی هزاران ساله، خانه تمدن های مختلف از جمله هیتی ها، یونانی ها، رومی ها، بیزانسی ها و عثمانی ها بوده است. این میراث متنوع تاثیری ماندگار بر فرهنگ، معماری و غذاهای این کشور گذاشته است.

ترکیه یکی از کشورهای ساحلی مدیترانه است که جاذبه های طبیعی فوق العاده ای دارد و سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کند. علاوه بر این، این کشور دارای تاریخ و فرهنگ غنی است و وجود املاک لوکس مطابق با پیشرفته ترین معماری، آن را به مقصدی محبوب برای خرید ملک و اقامت دائم مردم تبدیل کرده است.

کشور ترکیه با کشورهای یونان، بلغارستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران و عراق هم مرز است. پایتخت ترکیه، آنکارا است، اما شهرهای دیگری مانند استانبول، ازمیر، آنتالیا و کپادوکیا نیز از جمله مقاصد گردشگری محبوب در این کشور هستند.

کشور ترکیه به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی یکی از کشورهای مهم منطقه خاورمیانه است. مردم ترکیه بیشتر به زبان ترکی (یا ترکی استانبولی) صحبت می‌کنند و اکثریت آن‌ها مسلمان هستند. همچنین، ترکیه یکی از کشورهای پیشرفته جهان در صنعت گردشگری است و با داشتن مناطق طبیعی زیبا، موزه‌ها، بازارها و بافت‌های تاریخی، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند.

ترکیه اقتصادی پویا و متنوع دارد و برخی از بزرگترین شرکت‌های جهانی در این کشور فعالیت می‌کنند. ترکیه در صنایعی مانند خودروسازی، الکترونیک، مواد شیمیایی و محصولات فولادی دارای قدرت تولید قابل توجهی است. همچنین، کشاورزی، انرژی، فرهنگ و صنعت پوشاک نیز از بخش‌های مهم اقتصادی ترکیه هستند.

آشنایی مختصر با کشور ترکیه
آشنایی مختصر با کشور ترکیه

اطلاعات عمومی ترکیه

  • – حکومت : جمهوری
  • – مساحت : ۵۸۰/۷۸۰کیلومتر مربع
  • – رشد سالانه جمعیت : ۳/۲ درصد
  • –  پایتخت : آنکارا
  • – زبان : ترکی استانبولی
  • – دین : اسلام
  • – واحد پول : لیر
  • – آدرس اینترنتی: .tr
  • – کد بین المللی: ۹۰+

تاریخچه کوتاه از کشور ترکیه

ترک ها در اصل مردمی کوچ نشین از آسیای مرکزی هستند. آنها ابتدا امپراتوری سلجوقی و سپس امپراتوری عثمانی را تشکیل دادند. امپراتوری عثمانی توسط فرمانروای ترک عثمان در سال 1299 میلادی در آناتولی تأسیس شد. پس از آن عثمانی ها توانستند در سال 1453 میلادی قسطنطنیه را فتح کنند و در زمان خود به قدرت جهانی تبدیل شوند.

حکومت عثمانی شامل تمام مناطق آناتولی، غرب آفریقای شمالی، جنوب شرقی اروپا، بخش هایی از شبه جزیره عربستان و خلیج فارس، عراق کنونی و بخش هایی از قفقاز بود. این ترکیب جمعیتی متنوع، امپراتوری عثمانی را تشکیل می‌داد که شامل افراد با مذاهب، قومیت‌ها و زبان‌های مختلف بود.

آشنایی مختصر با کشور ترکیه
کشور ترکیه

امپراتوری عثمانی به تدریج قدرت خود را از دست داد و در جنگ جهانی اول با آلمان ها متحد شد که در نهایت منجر به فروپاشی آن شد. در آن زمان مصطفی کمال آتاتورک، قهرمان جنگ و مشهور در میان ترکان، توانست ترکان شورشی را متحد کند و یک حکومت ملی متحد تشکیل دهد که در نهایت منجر به نابودی امپراتوری شد.

تاسیس جمهوری ترکیه

هنگامی که جمهوری ترکیه در سال 1923 تأسیس شد، پس از جنگ موفقیت‌آمیز آزادی‌بخش ملی ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک اصلاحات گسترده‌ای را اجرا کرد که بر هر بخش از جامعه ترکیه تأثیر گذاشت. این تغییرات شامل یک نظام سیاسی، نظام آموزشی و اقتصاد جدید بود. آتاتورک به منظور ایجاد جامعه ای منسجم، ناسیونالیسم ترک را تشویق کرد و فرهنگ ترک را ترویج کرد. اصلاحات او ترکیه را به کشوری مرفه و مدرن تبدیل کرد و مردم ترکیه امروز هم از آنها بهره می برند.

از جمله تغییرات زیاد آتاتورک، تبدیل الفبای ترکی از عربی به خط لاتین، ترویج پوشش اروپایی، و گنجاندن قوانین سوئیس، آلمان و ایتالیا در قوانین ترکیه بود. سرانجام به تقلید از دموکراسی پارلمانی غرب، دولتی تشکیل داد که بعداً ترکیه را به عضویت منشور سازمان ملل متحد و از سال 1952 به عضویت ناتو درآورد.

ترکیه رابطه قوی با غرب دارد و در موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی قرار دارد و این کشور را به کشوری مهم در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

کشور ترکیه
کشور ترکیه

شرایط اقتصادی کشور ترکیه

کشور ترکیه یک اقتصاد بازار آزاد است که در آن کسب و کارها برای رقابت و تجارت کالاها و خدمات آزاد هستند. اصلاحات ساختاری در سال های اخیر برای کارآمدتر کردن اقتصاد و مقاومت در برابر نوسانات اقتصادی جهانی انجام شده است.

این اصلاحات روند خصوصی سازی و سازماندهی مالی عمومی را افزایش داده است. اصلاحات مهمی در بخش هایی مانند کشاورزی، بهداشت، تامین اجتماعی، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات صورت گرفته است. این امر به بهبود شرایط اقتصادی ترکیه و انعطاف پذیری بیشتر اقتصاد ترکیه در برابر نوسانات بازار جهانی کمک کرده است.

اقتصاد ترکیه در حال پیشرفت است، زیرا در صنعت گردشگری، بانکداری، هتلداری و حمل و نقل رشد زیادی وجود دارد.

اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۳

دولت ترکیه بودجه سال ۲۰۲۳ را تصویب کرده است که شامل پروژه های سرمایه گذاری می شود. بیشترین افزایش اعتبار در این بودجه مربوط به این طرح های سرمایه گذاری است. اعتبارات بودجه ای اختصاص یافته به برنامه های آموزش و خدمات رسانی به مردم 83 درصد افزایش می یابد.

نرخ بیکاری در ترکیه در سال ۲۰۲۳

آخرین آمار منتشر شده توسط نیروی کار ترکیه نشان می دهد که نرخ بیکاری ترکیه در سال 2023 به بیش از 10 درصد خواهد رسید.

مالیات در ترکیه

نرخ مالیات شرکت های ترکیه با نرخ 20 درصد در حال حاضر یکی از پایین ترین نرخ های OECD است. این امر ترکیه را به مکانی محبوب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل کرده است و ایرانیان سهم قابل توجهی از این ثبت نام کنندگان را به خود اختصاص داده اند. در واقع، ایرانی ها پس از آلمانی ها، دومین گروه سرمایه گذار خارجی در ترکیه هستند.

ترکیه دارای نرخ مالیات شرکتی بسیار رقابتی است که یکی از دلایلی است که بسیاری از سرمایه گذاران از سراسر جهان هر ساله شرکت هایی را در ترکیه ثبت می کنند.

روش‌های کلی دریافت مالیات در ترکیه شامل:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر مخارج
  • مالیات بر ثروت

شرایط تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه مدارس زیادی دارد که بسیاری از آنها خصوصی و بین المللی هستند. والدین اغلب تصمیم می گیرند فرزندان خود را به مدارس ترکیه بفرستند زیرا کیفیت آموزشی بالایی دارند. علاوه بر مدارس، ترکیه دارای دانشگاه های برتر بسیاری است که به دلیل اعطای مدارک با ارزش شناخته شده اند.

آشنایی مختصر با کشور ترکیه

موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه

کشور ترکیه به دلیل جغرافیای متنوع خود که شامل کوه ها، دشت ها و مناطق ساحلی است، شناخته شده است. این کشور خانه کوه های توروس در جنوب و کوه های پونتیک در شمال است. قله آرارات که در شرق ترکیه قرار دارد مرتفع ترین قله این کشور است.

این کشور همچنین به خاطر شگفتی های طبیعی منحصر به فرد خود مانند دودکش های پری کاپادوکیا، تراس های تراورتن پاموکاله و سواحل خیره کننده و فیروزه ای مشهور است.

ترکیه کشوری است که در دو قاره متفاوت واقع شده است. موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد و نقش مهمی در پیوند این دو منطقه از جهان داشته است. ترکیه در تقاطع بسیاری از مناطق مختلف از جمله بالکان، قفقاز، خاورمیانه و شرق مدیترانه واقع شده است. دریاهای های مهم ترکیه شامل :

دریای مدیترانه در جنوب ترکیه واقع شده است و سواحل آن در طول تاریخ محل زندگی تمدن های مختلف بوده است. ترکیه یکی از کشورهایی است که هم در اروپا و هم در آسیا با دریای مدیترانه هم مرز است.

دریای اژه بخشی از دریای مدیترانه بین ترکیه و یونان است. در گذشته تمدن های مختلفی در سواحل دریای اژه زندگی می کردند، از جمله تروا، ایران، روم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و غیره. همچنین حدود 3000 جزیره در دریای اژه وجود دارد که اکثر آنها در حال حاضر در یونان هستند.

دریای سیاه در شمال ترکیه است. چند بندر مهم در دریای سیاه از جمله استانبول، ترابزون، سینوپ، پوتی و باتومی وجود دارد.

دریای مرمره در شمال شرقی به دریای سیاه و در جنوب غربی به دریای اژه می پیوندد. منابع زیادی از سنگ مرمر در جزایر دریای مرمره وجود دارد. برخی از جزایر اصلی دریای مرمره جزایر اوسا، مرمره، امرالی و شاهزادگان هستند.

آشنایی مختصر با کشور ترکیه

شهرهای مهم کشور ترکیه

بسیاری از شهرهای ترکیه در زمان های قدیم تأسیس شده اند و بنابراین ساختمان های قدیمی زیادی در آنها وجود دارد. قدمت این بناها به دوره های مختلف تاریخ ترکیه مانند دوره عثمانی، بیزانس یا دوره کلاسیک باز می گردد.

برخی از شهرهای مهمی که مردم می توانند در آن زندگی کنند، کار کنند  شامل استانبول، آنتالیا، بورسا، ازمیر، قونیه، آلانیا، آنکارا، ترابزون و کوش آداسی می باشد.

در صورت تمایل مقاله بهترین شهرهای ترکیه برای خرید خانه و زندگی را مطالعه کنید.

استان ها کشور ترکیه

کشور ترکیه ۸۱ استان دارد.

مراکز همه استان‌ها به جز سه استان با خود استان همنام هستند.

سه استان نامبرده عبارت‌اند از: ختای (مرکز: آنتاکیا)، کوجاالی (مرکز: ایزمیت)، سقاریه (مرکز: آداپازاری).

هرکدام از استان‌های ترکیه به چندین بخش تقسیم شده است.

جمعیت کشور ترکیه

ترکیه کشوری بزرگ با قلمروی زیاد است. این کشور تنها 5 درصد از زمین های جهان را اشغال می کند، اما جمعیت آن در سال 2022 بیش از 86 میلیون نفر تخمین زده می شود. ترکی زبان رسمی ترکیه است و همچنین اکثریت مردم به آن صحبت می کنند. با این حال، بیش از 30 زبان دیگر در ترکیه صحبت می شود و مردم در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنند.

مردم ترکیه

مردم ترکیه یک گروه متنوع و دارای اقوام مختلف هستند. آنها بسیار احساساتی و رسا هستند و اغلب در بازار فریاد می زنند، به مسابقه فوتبال اعتراض می کنند یا نسبت به کودکان محبت می کنند.

آنها همچنین وقتی با شخص جدیدی ملاقات می کنند بسیار حساس می شوند. این می تواند کمی عجیب باشد اما نشانه خوبی است که آنها یکدیگر را به خوبی می شناسند و می خواهند مطمئن شوند که یک رابطه امن است.

ترک ها به کشور خود بسیار افتخار می کنند و دوست دارند مناظر و ساختمان های زیبای خود را به نمایش بگذارند. آنها از وضعیت فعلی اقتصاد خوشحال هستند و به طور کلی در مورد اینکه کشورشان از نظر سیاست اقتصادی به کجا می رود، مثبت هستند.

دین مردم ترکیه

از لحاظ تاریخی، ترکیه رابطه پیچیده ای با دین دارد. با این حال، این کشور رسما یک دولت سکولار است. با وجود این، اسلام همچنان بخش مهمی از زندگی در ترکیه است.

در ترکیه عقاید مذهبی مختلفی از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت وجود دارد، اما نزدیک به 99 درصد از ترک‌ها مسلمان هستند و تاریخ آنها به امپراتوری‌های اسلامی، معماری، هنر و ادبیات مرتبط است.

استانبول مقر تاریخی پاتریارک قسطنطنیه است و هنوز تعدادی کلیسای مسیحی ارتدکس فعال در این شهر وجود دارد. کلیسای کاتولیک رومی و کلیسای ارتدوکس آشوری دو نمونه از کلیساهای معتبر در ترکیه هستند.

یهودیان ترکیه ای که در این کشور وجود دارند پیشینه خود را از سفاردیم های اسپانی و پرتغال می دانند که در قرن پانزدهم به دلیل برگزاری دادگاه های تفتیش عقاید اسپانیا از سرزمین خود رانده شدند و به امپراتوری عثمانی پناه بردند.

آناتولی در طول تاریخ طولانی خود محل تقاطع مردم و فرهنگ ها بوده است. این در انبوهی از بناهای مذهبی و زیارتگاه‌های باستانی که چشم‌انداز آن را پر کرده است، منعکس شده است. در نتیجه، اسلام، مسیحیت و یهودیت همگی با هم هماهنگ بوده اند.

کشور ترکیه

فرهنگ و تمدن مردم ترکیه

فرهنگ ترکیه ترکیبی از تأثیرات شرقی و غربی است که نشان دهنده موقعیت استراتژیک آن بین اروپا و آسیا است. مردم ترکیه به مهمان نوازی و صمیمیت خود نسبت به بازدیدکنندگان معروف هستند. ارزش ها و آداب و رسوم سنتی هنوز بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره به ویژه در مناطق روستایی است.

غذاهای این کشور در سراسر جهان مشهور است و غذاهایی مانند کباب، باقلوا و چای ترکی از غذاهای محبوب محبوب هستند. غذاهای ترکی به دلیل طعم های غنی و استفاده از مواد تازه از جمله روغن زیتون ، ماست و ادویه جات شناخته شده است.

در طول قرن بیستم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان، اشکال غربی هنر، موسیقی و ادبیات را در کنار بیان فرهنگی سنتی بومی پذیرفتند. این تأثیرات به جامعه ترکیه کمک کرد تا به یک ملت مدرن تبدیل شود، علیرغم این واقعیت که اکثریت جمعیت هنوز مسلمانان سنی هستند.

شرافت و شهرت در جامعه ترکیه بسیار مهم است. افراد در صورت ارتکاب جنایت سنگین یا رفتار غیراخلاقی می توانند آبروی خود را از دست بدهند. ماهیت اجتماعی جامعه ترکیه این موضوع را به یک مسئله تبدیل می کند. اگر خانواده ای خوب رفتار نکنند، بسیار آسان است که از جامعه خود طرد شوند.

ترکیه کشوری غنی از فرهنگ و تمدن است زیرا هم از شرق و هم از غرب تاثیر گرفته است. این امر منجر به ترکیبی منحصر به فرد از تأثیرات سنتی اروپایی و شرقی اسلامی در فرهنگ مردم ترکیه شده است. بسیاری از مکان‌های میراث باستانی در ترکیه وجود دارند که ترکیبی از تمدن‌های کلاسیک اروپایی و اسلامی خاورمیانه را به نمایش می‌گذارند. چندین مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو در ترکیه واقع شده اند، از جمله پارک ملی گومر، مسجد بزرگ و بیمارستان دیوریجی، شهر باستانی تروی، گوبکلی تپه و شهر باستانی آفرودیساس.

آشنایی مختصر با کشور ترکیه

اقوام در ترکیه

ترک تبار ۸۱% (اويغور– تاتار– قرقیز– قزاق– آذری– چچن– کریمه– اینگوش و …) – اکراد ۱۳% – عرب تبار ۲% – غیره ۴%(یونانی – بلغار – آلبانیایی – یوگسلاو – مقدونی – کوزووایی – لهستانی – روس – گرجی – لاز – چرکز – ارامنه و …)  وجه غالب نژادی كنونی در جمهوری ترکیه ” ترک – مدیترانه‌ای” است.

پرچم ترکیه

در تاریخ بشریت پرچم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پرچم نماد گروهی از مردم یا ملتی می باشد که آنان را از بقیه متمایز می سازد.مردم ترکیه در مناسبتهای خاص ، پرچم کشورشان را از پنجره و یا در خانه هایشان آویزان می کنند.همچنین در راهپیمایی های مختلف پرچمهای بسیاری توسط مردم خریداری می شود.

فرهنگ احترام به پرچم در ترکیه ریشه بسیار قوی دارد به گونه ای که فکر بی احترامی به پرچم ترکها را بسیار عصبانی می کند.

زمانیکه ارتش یونان در پایان جنگ جهانی اول و شکست متحدین منجمله عثمانی ، شروع به اشغال خاک ترکیه کنونی کرده و شهر ازمیر را به اشغال خود در آورده بود ، پرچم ترکیه را به زیر انداخته و به آن بی احترامی کرد .

آتاترک به محض دیدن این صحنه عصبانی شد و پرچم را با احترام جمع کرد و به ارتش یونان فرستاد زیرا آنرا بی احترامی به مردم یونان تلقی میکرد و علیرغم نبرد با ارتش یونان توهین به مردم آن کشور را نادرست میدانست. این امر نشان دهنده اهمیت پرچم به عنوان نماد یک ملت در نزد ترکها می باشد.

برخی از مردم تنها از راه فروش پرچم امرار معاش می نمایند.

در جنگهای بالکان بسیاری از جوانان ترک کشته شدند و این تلفات آنقدر زیاد بود که بر تاریخ عثمانی تاثیرگذار شد.

در این جنگ خون جوانان ترک در همه جا ریخت و حوضچه های کوچک خون در همه جا مشاهده شد.

در شب آن جنگ ، ماه و ستاره در حوضی از خون ترکان منعکس شد که الهام بخش پرچم ترکیه نوین شد.

آشنایی مختصر با کشور ترکیه

مشاهیر کشور ترکیه

ترکیه خانه افراد مشهور زیادی در زمینه های مختلف زندگی است. این افراد تاثیر زیادی در تاریخ گذاشته اند و تا امروز هم ادامه می دهند. برخی از این افراد مشهور در زیر لیست شده اند.

سلیمان یکم (دهمین سلطان امپراتوری عثمانی)

مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک (دولتمرد و بنیانگذار جمهوری ترکیه)

فاطما‌‌ عالیه ‌تاپوز (فعال حقوق زنان، مترجم، نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته ترکیه)

معمار کمال‌الدین (معمار برجسته اواخر دوره عثمانی)

پروفسور کاهیت ارف (ریاضی‌دان معروف ترک)

پرفسور آیدین ساییلی (تاریخ شناس معروف ترک)

مصطفی ایتری(موسیقی‌دان برجسته ترک)

عزیز سانکار(زیست‌شناس مولکولی)

علی کوشچو (ستاره‌شناس، ریاضیدان و زبان‌شناس)

جاذبه‌های توریستی کشور ترکیه

ترکیه کشوری با تاریخ غنی و مکان های بسیار زیبا برای بازدید است. ایرانیان می توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند و برخی از جاذبه های مورد علاقه گردشگران شامل مکان های تاریخی، جاذبه های فرهنگی و شگفتی های طبیعی است.

ذکر این نکته ضروری است که ایرانیان برای سفر به ترکیه نیازی به ویزای توریستی ندارند و می توانند با پاسپورت خود این کار را انجام دهند.
کشور ترکیه محل زندگی بسیاری از مکان های تاریخی است که هر سال میلیون ها گردشگر را به خود جلب می کند. یکی از مشهورترین شهر باستانی افسس است که زمانی یک شهر یونانی و رومی پر رونق بود. کتابخانه نمادین سلسوس و تئاتر به خوبی حفظ شده افسس برجسته های اصلی این سایت باستان شناسی هستند.

شهر استانبول ، که قبلاً با نام قسطنطنیه شناخته می شد ، یکی دیگر از مقصد های بازدید کننده در ترکیه است. این مشهور به دلیل نقاط دیدنی نمادین ، از جمله ایاصوفیه ، مسجد آبی و کاخ توپکاپی است. تاریخ غنی و فرهنگ پر جنب و جوش این شهر ، آن را به یک گلدان ذوب تمدن های مختلف تبدیل می کند.

کشور ترکیه
کشور ترکیه

غذا در ترکیه

غذاهای ترکی ترکیبی از سنت های مختلف آشپزی در سراسر جهان است. این فرهنگ منعکس کننده طعم آسیا، مدیترانه، اژه، بالکان، عربی و فرهنگ اسلام است.

سبزیجات نیز بخش قابل توجهی از غذاهای ترکی هستند و می توان آنها را به عنوان غذاهای گیاهی جداگانه طبخ کرد یا با گوشت، لوبیا و برنج مخلوط کرد.

یکی از بهترین راه‌ها برای امتحان غذاهای ترکی، رفتن به یک رستوران سنتی است. طیف وسیعی از غذاها را مشاهده خواهید کرد که از مواد و ادویه های محلی تهیه می شوند.

یکی دیگر از گزینه های عالی کوفته است. این یک نسخه ترکی کباب است که با گوشت چرخ کرده پر شده و در نان رول سرو می شود.

آب و هوا در ترکیه

آب و هوای ترکیه ترکیبی از آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم و خشک و زمستان های مرطوب تا خنک است. شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف به دلیل تنوع چشم انداز و این واقعیت که کوه ها به موازات سواحل قرار دارند، متفاوت است.

استانبول دارای آب و هوای انتقالی مدیترانه ای با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و خشک است. در زمستان، این شهر مستعد بارش باران و برف (حدود 15 روز در سال) است.

آلانیا آب و هوای معتدل تری دارد و دمای روزانه آن در ژانویه به حدود ۱۰ درجه و در ماه های جولای و آگوست چند درجه بالاتر می رسد.

با رفتن به داخل کشور، شرایط آب و هوایی بسیار سخت تر می شود. مناطق کوهستانی آناتولی مرکزی دارای آب و هوای قاره ای مرطوب با فصول به شدت متضاد است. علاوه بر این، افزایش تعداد سیلاب های ناگهانی وجود دارد که می تواند ویرانگر باشد.

نتیجه

ترکیه کشوری جذاب است که ترکیبی از تاریخ ، فرهنگ و زیبایی طبیعی را ارائه می دهد. از مناظر خیره کننده آن گرفته تا میراث غنی آن ، چیزی برای همه در این ملت متنوع وجود دارد. چه در حال کاوش در خرابه های باستانی باشید، چه غذاهای لذیذ میل کنید، یا صرفاً از مهمان نوازی گرم مردم ترکیه لذت می برید، بازدید از ترکیه مطمئناً تأثیری ماندگار خواهد گذاشت.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه