جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023

جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023

راه های مختلفی برای اخذ اقامت در ترکیه وجود دارد که از جمله آنها می توان به اخذ ویزای توریستی یک ساله، اخذ مجوز کار، خرید ملک، اجاره خانه و یا اخذ ویزای تحصیلی اشاره کرد. متاسفانه قانون جدید اجازه اقامت ترکیه برای ایرانیانی که به دنبال اخذ مجوز از طریق اجاره ملک هستند غیرممکن شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جنبه های مختلف اخذ اقامت و شرایط اخذ اقامت در ترکیه بپردازیم.

اگر به زندگی در ترکیه فکر می کنید، مهم است که قبل از حرکت با قوانین اقامت ترکیه آشنا شوید. ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل روابط خوب دو کشور، نزدیکی مرزها و شباهت‌های فرهنگی به مقصدی محبوب برای ایرانیان تبدیل شده است. با این حال، شرایط و الزامات خاصی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید تا شانس رد شدن درخواست اقامت خود را به حداقل برسانید.

یکی از راه های اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق برنامه شهروندی است که ساده ترین راه برای گرفتن پاسپورت ترکیه است. با خرید ملکی به ارزش 400000 دلار می توانید در مدت 6 تا 9 ماه برای شهروندی ترکیه درخواست دهید و شهروند شوید.

جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023
جدیدترین قوانین و شرایط اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۳
محتوا نمایش

تفاوت بین اقامت در ترکیه و شهروندی ترکیه چیست؟

برای دریافت شهروندی ترکیه، فرد باید ملکی به ارزش 400000 دلار خریداری کند یا 500000 دلار در بانک، بازار سهام یا سایر مؤسسات مالی به مدت سه سال سرمایه گذاری کند. از طرفی اخذ اقامت موقت یا یک ساله ترکیه با خرید ملک به ارزش 200.000 دلار در شهرهای بزرگ مانند ازمیر و استانبول و 200.000 دلار در شهرهای کوچکتر امکان پذیر است.

بنابراین، تفاوت اصلی بین اقامت ترکیه و شهروندی، میزان پولی است که شما برای سرمایه گذاری نیاز دارید. اگر می خواهید شهروند شوید، باید پول بیشتری نسبت به زمانی که می خواهید اقامت بگیرید، سرمایه گذاری کنید.

دریافت اجازه اقامت در ترکیه

اجازه اقامت چیست؟

اجازه اقامت سندی است که به یک خارجی اجازه می دهد برای مدت زمان مشخص و در یک مکان خاص در ترکیه بماند. معمولا خارجی ها می توانند تا 90 روز با یا بدون ویزا در ترکیه بمانند. اگر بخواهند بیش از 90 روز بمانند، باید قبل از انقضای ویزای خود از طریق سامانه e-ikamet برای اجازه اقامت اقدام کنند.

چگونه برای اجازه اقامت اقدام کنیم؟

برای درخواست اجازه اقامت، اتباع خارجی بسته به نوع اقامتی که می خواهند، باید درخواست خود را از طریق سامانه e-ikamet ثبت کنند. پس از ثبت نام، پیامی برای مصاحبه در اداره مهاجرت در شهری که می خواهند اقامت کنند دریافت می کنند.

نکته مهم: در صورتی که متقاضی بدون دلیل موجه در مصاحبه حاضر نشود، درخواست وی رد خواهد شد. همین روند در مورد تمدید مجوز اقامت نیز اعمال می شود.

بعد از مصاحبه چه اتفاقی می افتد؟

اگر فرد خارجی شرایط اقامت را داشته باشد، بر اساس نوع درخواست به آنها اجازه اقامت داده می شود.

در صورت داشتن هرگونه مشکل یا سوال در مورد اخذ یا تمدید اقامت ترکیه می توانید با مرکز ارتباطات خارجیان (YIMER) تماس بگیرید. اگر در ترکیه هستید با شماره 157 و اگر خارج از ترکیه هستید با 90 312 157 11 22 +90 تماس بگیرید. آنها به صورت 24 ساعته در دسترس هستند و می توانند به زبان های فارسی، انگلیسی، آلمانی، روسی، عربی و ترکی پاسخگوی سوالات شما باشند.

جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023
جدیدترین قوانین و شرایط اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۳

کیملیک یا کارت اقامت چیست؟

کیملیک در زبان ترکی به معنای هویت است و در ایران مشابه کارت ملی است. پس از تایید اقامت، کارت اقامت یا کیملیک صادر و از طریق پست به آدرس محل سکونت متقاضی ارسال می شود.

به یاد داشته باشید که مجوز اقامت یک مدرک هویتی ضروری است و پلیس ترکیه مدارک هویتی را در بسیاری از مراکز خرید، محله ها و حتی گاهی اوقات در ایستگاه های مترو و متروبوس بررسی می کند.

جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023
کیملیک یا کارت اقامت چیست؟

انواع مختلف اقامت در ترکیه را کشف کنید!

اقامت کوتاه مدت یا اقامت توریستی

اقامت کوتاه مدت نوعی اقامت است که بین 1 تا 5 سال طول می کشد و برای مقاصد مختلف صادر می شود.

اقامت توریستی مربوط به سفر کوتاه مدت نیست، بلکه به منظور انجام فعالیت های توریستی صادر می شود.

کسانی که این اقامت را می گیرند باید مانند گردشگران پول خرج کنند و اجازه کار ندارند. یک ایرانی می تواند تا 89 روز بدون ویزا در ترکیه بماند. بعد از این مدت اگر بخواهند اقامت توریستی بگیرند باید یک یا دو سال خانه بخرند یا خانه اجاره کنند. این در حالی است که در حال حاضر اخذ اقامت از طریق اجاره ملک بسیار مشکل شده است و تقریبا تمامی متقاضیان رد می شوند.

اقامت کوتاه مدت برای چه کسانی صادر می شود؟

اتباع خارجی برای اهداف تحقیقاتی علمی
افرادی که دارای ملک در ترکیه هستند (اقامت از طریق خرید یا اجاره ملک)
افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در ترکیه را دارند (ثبت شرکت)
افرادی که قصد شرکت در یک برنامه آموزشی در حین خدمت را دارند
افرادی که می خواهند برای مقاصد گردشگری در ترکیه بمانند (اقامت توریستی)
افرادی که قصد شرکت در دوره های زبان ترکی را دارند.

موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از مجوز اقامت کوتاه مدت است.

ثبت شرکت در ترکیه

اگر می خواهید در ترکیه کسب و کار راه اندازی کنید، باید یک شرکت ثبت کنید. پس از انجام این کار، تمام اعضای خانواده شما می توانند اقامت دریافت کنند. جهت اطلاع از شرایط گرفتن اقامت از طریق ثبت شرکت در ترکیه اینجا کلیک کنید.

کار و دریافت ویزای کاری در ترکیه

یکی از راه های نسبتا سخت برای اخذ اقامت، گرفتن ویزای کار است که به مهارت های ما بستگی دارد. دانستن زبان ترکی برای کار در ترکیه مهم است.

پس از آن داشتن رزومه قوی و تخصص در زبان انگلیسی می تواند در استخدام موثر باشد. اگر تخصص ما با نیاز شرکت مطابقت داشته باشد، برای مصاحبه برنامه ریزی می شود.

برای دریافت ویزای کار باید اقامت ترکیه را داشته باشید.

انواع اقامت کاری ترکیه

ویزای کاری موقت برای یک سال

این ویزا برای ورود اولیه به بازار کار ترکیه صادر می شود.

ویزای کار دائم ترکیه

این ویزا به افرادی داده می شود که 8 سال سابقه کار و زندگی در ترکیه از طریق ویزای کار موقت داشته باشند و اجازه اقامت دائم را داشته باشند.

ویزای کار مستقل

این ویزا برای کسانی است که 5 سال سابقه کار و زندگی در کشور دارند و اکنون می خواهند در زمینه حرفه ای خود مغازه یا کارگاهی راه اندازی کنند.

ویزای کاری کارت فیروزه ای (کارت فیروزه ای)

این کارت برای سه سال اول اعتبار دارد و سپس به صورت دائمی صادر می شود.

ویزای موقت کاری ویژه

این ویزا برای هنرمندان، ورزشکاران و فیلمسازانی است که برای انجام کارهای خود ملزم به حضور در ترکیه برای مدت زمان مشخصی هستند.

جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023
اقامت کاری ترکیه

اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه

اجازه اقامت خانوادگی چیست؟

اجازه اقامت خانوادگی نوعی مجوز است که برای شهروندان ترکیه ای که دارای همسر یا فرزند خارجی هستند و یا برای افرادی که برای خانواده خود پدر یا مادر درخواست اجازه اقامت خانوادگی داده اند صادر می شود. توجه به این نکته ضروری است که اگر یک خارجی دارای دو همسر باشد، تنها به یکی از آنها اجازه اقامت داده می شود. با این حال، همه فرزندان آنها واجد شرایط برای اقامت خانواده در ترکیه خواهند بود.

چه کسی واجد شرایط مجوز اقامت خانوادگی است؟

شهروندان ترکیه که دارای همسر یا فرزند خارجی هستند یا افرادی که برای خانواده خود برای اجازه اقامت خانوادگی درخواست داده اند، واجد شرایط دریافت مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه هستند.

چگونه برای اجازه اقامت خانوادگی درخواست دهیم؟

برای درخواست اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • گواهی ازدواج یا شناسنامه برای فرزندان یا پدر و مادر
  • بیمه نامه سلامت
  • اثبات تمکن مالی برای حمایت از خانواده

پس از ارائه تمام مدارک مورد نیاز، درخواست شما توسط مقامات ترکیه بررسی می شود. اگر درخواست شما تایید شود، اجازه اقامت خانوادگی برای شما صادر خواهد شد.

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اگر شما یک خارجی هستید و می خواهید برای اقامت و تابعیت ترکیه اقدام کنید، تنها با ازدواج با یک شهروند ترکیه می توانید این کار را انجام دهید. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که در ابتدا فقط یک اجازه اقامت 3 ساله به شما داده می شود و نه تابعیت. پس از 3 سال زندگی مشترک، می توانید برای شهروندی اقدام کنید.

همچنین مهم است بدانید که مقامات ازدواج شما را بررسی خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که این ازدواج ساختگی نیست.

در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • فرد متقاضی ازدواج باید از کنسولگری کشور خود در ترکیه گواهی مجردی دریافت کند.
  • دختران و پسران در ترکیه برای ازدواج بدون رضایت والدین خود باید 18 سال سن داشته باشند.
  • اگر فردی که می خواهید با او ازدواج کنید زنی است که قبلاً ازدواج کرده است، باید 300 روز پس از طلاق صبر کند تا مجدداً ازدواج کند.
جدیدترین قوانین و روش اقامت در ترکیه در سال 2023
اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اقامت ترکیه از طریق تولد

ترکیه یکی از کشورهایی است که از اصل خون پیروی می کند، به این معنی که اگر یک خارجی در ترکیه زایمان کند، به طور خودکار به فرزندش تابعیت داده نمی شود. تنها در صورتی که مادر یا پدر کودک شهروند ترکیه باشد، کودک واجد شرایط شهروندی خواهد بود.

دریافت اقامت ویزای دانشجویی ترکیه

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید می توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. اتباع خارجی که در یکی از موسسات آموزش عالی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، آموزش تخصصی پزشکی (TUS) یا آموزش تخصصی دندانپزشکی (DUS) پذیرفته شده اند، مجاز به دریافت مجوز اقامت از طریق آموزش هستند.

اقامت طولانی مدت

اتباع خارجی که به مدت 8 سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته اند و در طول این مدت مجوز اقامت خود را تمدید کرده اند می توانند با توجه به شرایط مشخص شده برای اقامت دائم اقدام کنند. مجوز اقامت طولانی مدت به صورت نامحدود صادر می شود.

اقامت از طریق سرمایه گذاری

یکی از راه های اخذ اقامت ترکیه سرمایه گذاری در بورس، خرید سهام، سپرده گذاری در بانک های ترکیه و یا خرید ملک به ارزش 400000 دلار یا بیشتر است. از طریق این فرآیند، امکان اخذ تابعیت ترکیه و پاسپورت برای سرمایه گذاران فراهم می شود.

اقامت از طریق خرید ملک

یکی از راه های مطمئن و منطقی برای اخذ اقامت، خرید ملک در ترکیه می باشد. به یاد داشته باشید که این روش نسبت به اخذ تابعیت ترکیه هزینه کمتری دارد. در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آلانیا و ازمیر می توانید با خرید ملک به ارزش 75000 دلار یا بیشتر اقامت دریافت کنید و در شهرهای کوچکتر با خرید ملک به ارزش 50000 دلار یا بیشتر می توانید اقامت دریافت کنید.

جدیدترین قوانین و شرایط اقامت ترکیه
جدیدترین قوانین و شرایط اقامت ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت دریافت اقامت ترکیه

اگر می خواهید برای اقامت ترکیه اقدام کنید، باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • فرم Randevu تکمیل شده
  • گذرنامه
  • کپی از آخرین مهر ورود شما به ترکیه
  • بیمه سلامت
  • شماره شناسایی مالیاتی (Vergi Numarası)
  • پرداخت هزینه خاک و هزینه صدور کارت
  • کپی سند ملک (tapu) و نوماراتاژ از شهرداری منطقه
  • 4 عکس در اندازه گذرنامه (6×4)
  • فرم مالی تکمیل شده و اثبات موجودی بانکی شما در ترکیه (بستگی به مامور دارد )

توجه داشته باشید که با توجه به قوانین سختگیرانه اخیر اداره مهاجرت ترکیه، ممکن است در روز مصاحبه از شما مدارک اضافی خواسته شود.

هزینه اقامت در ترکیه

هزینه اقامت ترکیه بسته به نوع اقامت متفاوت است:

  • اقامت توریستی یک ساله: 3000 لیر (6 میلیون تومان)
  • اقامت دانشجویی یک ساله: 35000 لیر (70 میلیون تومان)
  • اقامت کاری یک ساله: 45000 لیر (90 میلیون تومان)
  • تمدید اقامتگاه توریستی: 2500 لیر (5 میلیون تومان)

تمامی هزینه های اقامت ترکیه بر اساس دلار محاسبه می شود اما در زمان پرداخت بر اساس نرخ مبادله ای به لیر پرداخت خواهید کرد.

هزینه بیمه درمانی

برای اقامت کاری و دانشجویی، بیمه درمانی رایگان است و تمام هزینه های درمانی توسط دولت ترکیه تامین می شود.

اگر اقامت کاری خود را به مدت 5 سال تمدید کنید، می توانید برای شهروندی ترکیه درخواست دهید و شهروند ترکیه شوید.

پوشش بیمه سلامت در اقامتگاه های توریستی حدود 10 درصد هزینه هاست و ارزش چندانی ندارد.

دریافت مجوز اقامت در ترکیه: آنچه باید بدانید!

Randevu چیست؟

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، کلمه randevu را زیاد خواهید شنید. به معنای قرار ملاقات است. برای درخواست اجازه اقامت در ترکیه، ابتدا باید فرم randevu را پر کنید و از اداره مهاجرت ترکیه درخواست وقت بگیرید. یکی از نکات مهمی که در هنگام درخواست مجوز اقامت باید در نظر داشت نحوه پرکردن صحیح فرم randevu است. اگر گزینه های اشتباه را انتخاب کنید یا فرم را به اشتباه پر کنید، احتمال رد درخواست شما بسیار زیاد است.

اقامت در ترکیه از طریق اجاره خانه

تا سال گذشته یکی از ساده ترین راه ها برای اخذ اقامت ترکیه اجاره خانه بود. اگر خانه ای را در یکی از شهرهای ترکیه اجاره کرده باشید، به راحتی می توانید اجازه اقامت دریافت کنید.

در حال حاضر با تغییراتی در قوانین، اداره مهاجرت ترکیه از آوریل سال جاری بیش از 90 درصد درخواست های اجازه اقامت از طریق اجاره خانه را رد می کند. می توان گفت امکان اخذ اقامت از طریق اجاره خانه در شرایط فعلی به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است.

مناطق محدود در استانبول برای اقامت

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در برخی از مناطق استانبول که به مناطق ممنوعه معروف هستند، تحت هیچ شرایطی اجازه دریافت اقامت را نخواهید داشت.

منطقه فاتح

طبق قانون 2020، اتباع خارجی مجاز به اجاره یا خرید ملک در این منطقه نیستند و با اجاره یا خرید ملک به آنها اجازه اقامت داده نمی شود.

منطقه اسنیورت

با توجه به تراکم بالای پروژه های ساختمانی و پذیرش تعداد زیادی از مهاجران، از سال 2020 مجوز اقامت در این منطقه از طریق اجاره ملک صادر نمی شود، اما خرید خانه در این منطقه مشکلی ندارد.

نتیجه گیری

برای اخذ اقامت ترکیه باید شرایط خاصی را داشته باشید. این شرایط شامل داشتن پاسپورت معتبر، بیمه نامه درمانی و اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه زندگی در ترکیه می باشد.

برای دریافت مجوز اقامت ترکیه باید به مقامات ترکیه مراجعه کنید. شما باید یک کپی از گذرنامه، یک بیمه نامه درمانی و مدرکی مبنی بر تمکن مالی خود را ارائه دهید تا در طول زندگی در ترکیه از خود حمایت کنید. بسته به نوع اجازه اقامتی که برای آن درخواست می کنید، ممکن است نیاز به ارائه مدارک اضافی نیز داشته باشید.

قبل از تصمیم گیری برای مهاجرت به ترکیه، تحقیق و درک کلیه قوانین و شرایط لازم برای اخذ اقامت بسیار مهم است. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی می توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان ترکیه خانه تماس بگیرید.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه