میدان سلطان احمد استانبول: قلب تپنده‌ی تاریخ و فرهنگ در پایتخت امپراتوری‌ها

میدان سلطان احمد استانبول

میدان سلطان احمد (Sultanahmet Meydanı)، که زمانی با نام هیپودروم قسطنطنیه (Hippodrome of Constantinople) شناخته می‌شد، یکی از مهم‌ترین و نمادین‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این میدان تاریخی در قلب منطقه‌ی سلطان احمد، قرن‌ها مرکز زندگی اجتماعی، سیاسی و ورزشی امپراتوری‌های بیزانس و عثمانی بوده است. امروزه، میدان سلطان احمد با آثار تاریخی باشکوه، مساجد زیبا، و فضای پرجنب‌وجوش خود، گردشگران را به سفری در زمان دعوت می‌کند و شکوه و عظمت گذشته را به نمایش می‌گذارد.

تاریخچه‌ی میدان سلطان احمد: از هیپودروم تا مرکز امپراتوری

میدان سلطان احمد در قرن سوم میلادی توسط امپراتور روم سپتیموس سوروس به عنوان هیپودروم قسطنطنیه ساخته شد. این میدان وسیع محل برگزاری مسابقات ارابه‌رانی، نمایش‌های عمومی و مراسم مذهبی بود. پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳، هیپودروم به میدان سلطان احمد تغییر نام داد و به مرکز زندگی اجتماعی و سیاسی امپراتوری عثمانی تبدیل شد.

جاذبه‌های میدان سلطان احمد: گنجینه‌های معماری و تاریخ

میدان سلطان احمد با مجموعه‌ای از آثار تاریخی و معماری بی‌نظیر، هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این میدان عبارتند از:

  • ایاصوفیه (Hagia Sophia): این بنای تاریخی باشکوه، ابتدا به عنوان کلیسای مسیحی در قرن ششم میلادی ساخته شد و سپس به مسجد و در نهایت به موزه تبدیل شد. ایاصوفیه با معماری منحصربه‌فرد، گنبد عظیم و موزاییک‌های زیبا، یکی از شاهکارهای معماری جهان به شمار می‌رود.
  • مسجد آبی (Sultan Ahmed Mosque): این مسجد زیبا با شش مناره و کاشی‌های آبی رنگش، یکی از نمادهای استانبول است. مسجد آبی در قرن هفدهم میلادی به دستور سلطان احمد اول ساخته شد و به دلیل کاشی‌های آبی رنگش به “مسجد آبی” معروف شد.
  • آب‌انبار باسیلیکا (Basilica Cistern): این آب‌انبار زیرزمینی بزرگ در قرن ششم میلادی ساخته شده و با ستون‌های مرمرین و سرستون‌های مدوسا، یکی از جاذبه‌های مرموز و جذاب استانبول است.
  • مسجد کوچک ایاصوفیه (Little Hagia Sophia Mosque): این مسجد که در ابتدا به عنوان کلیسای مسیحی ساخته شده بود، یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی استانبول است.
  • ستون مارپیچ (Serpent Column): این ستون برنزی که در اصل در معبد آپولو در دلفی قرار داشت، به عنوان غنیمت جنگی به قسطنطنیه آورده شد.
  • ابلیسک تئودوسیوس (Obelisk of Theodosius): این ابلیسک مصری در قرن چهارم میلادی به قسطنطنیه آورده شد و در میدان هیپودروم نصب شد.
  • فواره آلمانی (German Fountain): این فواره زیبا به سبک نئوبیزانسی، هدیه‌ای از طرف امپراتور آلمان ویلهلم دوم به سلطان عبدالحمید دوم بود.
میدان سلطان احمد استانبول
میدان سلطان احمد استانبول

بازدید از میدان سلطان احمد: نکات مهم

میدان سلطان احمد (Sultanahmet Meydanı) در تمام طول سال برای بازدید عموم باز است و ورود به آن رایگان است. برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی اطراف میدان، باید بلیط ورودی تهیه کنید. بهترین زمان برای بازدید از میدان سلطان احمد، صبح زود یا بعدازظهر است که از شلوغی جمعیت کاسته می‌شود.

  • پوشش مناسب: برای ورود به مساجد، پوشیدن لباس مناسب (شلوار بلند یا دامن برای خانم‌ها و پوشاندن شانه‌ها و زانوها) الزامی است.
  • کفش راحت: برای بازدید از میدان و جاذبه‌های اطراف آن، کفش راحت بپوشید، زیرا مسیرهای زیادی را باید پیاده طی کنید.
  • احترام به فضای معنوی: میدان سلطان احمد مکانی مقدس برای مسلمانان است. بنابراین، هنگام بازدید از این میدان، به فضای معنوی آن احترام بگذارید و از ایجاد سر و صدا خودداری کنید.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه