موزه باستان شناسی آلانیا

موزه باستان شناسی آلانیا

موزه باستان شناسی آلانیا

موزه باستان شناسی آلانیا آثار باستانی و قوم شناسی را به نمایش می گذارد. این موزه که در پشت غار داملاتاش واقع شده است، ارزش بازدید برای آشنایی با تاریخ آلانیا و میراث تاریخی غنی آن را دارد.

این موزه به دو بخش تقسیم شده است، یکی با نمایش آثار باستان شناسی و دیگری با اقلام قوم نگاری. قدیمی ترین اثر موجود در این موزه یک کتیبه سنگی فنیقی است که قدمت آن به 625 قبل از میلاد باز می گردد.

مجسمه هراکلس

یکی از مهمترین قطعات موزه باستان شناسی آلانیا مجسمه برنزی هراکلس است که در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شده است. این مجسمه اثری با مهارت است و امروزه در قسمتی جداگانه از موزه به نمایش گذاشته شده است.

 در موزه باستان شناسی آلانیا مجسمه هراکلس را با چماق معروفش در دست راست و خز شیر نما را در دست چپ نشان می دهد. این مجسمه همچنین برهنه است، زیرا یونانیان برهنگی مردانه را بالاترین شکل زیبایی می دانستند.

مجسمه هراکلس در سال 1967 در یک مکان کوهستانی در نزدیکی آسارتپه در شمال شرقی آلانیا پیدا شد. مورخان بر این باورند که دزدان دریایی آن را به عنوان غنیمت از منطقه ای که غارت کرده بودند به اینجا آورده اند.

موزه باستان شناسی آلانیا
موزه باستان شناسی آلانیا

تالار تمدن های آناتولی

تالار تمدن های آناتولی یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با بافت پیچیده تاریخ ترکیه است. تالار مرکزی دارای نقش برجسته‌ها و مجسمه‌ها است، در حالی که سالن‌های اطراف آثار باستانی از هر مکان باستان‌شناسی مهم در سراسر آناتولی را به نمایش می‌گذارند.

همچنین در این تالار برخی از مصنوعات عالی از تاریخ خود آلانیا وجود دارد. یک کتیبه فنیقی مربوط به سال 625 قبل از میلاد، یک کاشی با عناوین سلطان علاالدین کیقباد و چندین کاشی که در کاوش‌های قلعه آلانیا پیدا شده است.

تالار سکه

تالار سکه ها که در طبقه پایین موزه باستان شناسی آلانیا قرار دارد، یافته های باستان شناسی دوره های مختلف تاریخی را به نمایش می گذارد. این آثار شامل مصنوعات برنزی، مرمری، سفالی و شیشه ای، موزاییک، آثار هنری و اقلام قوم نگاری، و همچنین جعبه های خاکستر مربوط به دوره های باستانی، کلاسیک، رومی و بیزانسی است.

قدیمی ترین یافته باستان شناسی در این بخش، کتیبه ای سنگی به زبان فنیقی است که قدمت آن به ۶۲۵ قبل از میلاد می رسد. نامه‌ای از امپراتور روم که در سیدرا باستان یافت شده، دیپلم برنز کشتی، مجسمه برنزی هراکلس و کاشی‌های سلجوقی از کاوش‌های قلعه آلانیا Ostoteks نیز در اینجا نمایش داده شده است.

این موزه همچنین مواردی از تاریخ آلانیا را به نمایش می گذارد، مانند تلگرافی که آتاتورک در سال 1935 برای شهروندانش ارسال کرد. وسایل شخصی کمال آتاتورک نیز به همراه عکس ها و اسناد دیگر در موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه باستان شناسی آلانیا
موزه باستان شناسی آلانیا

تالار قوم نگاری

موزه باستان شناسی آلانیا در سال 1967 افتتاح شد و آثاری از دوره های مختلف تاریخ آناتولی را به نمایش می گذارد. این موزه دارای مجموعه ای غنی از جعبه های خاکستر، سکه، برنز، سنگ مرمر، سفالین، شیشه و موزاییک است.

در این موزه همچنین تعداد زیادی تابوت و استوتک (جعبه هایی که شامل بقایای مردگان است) از دوره های زمانی مختلف نگهداری می شود. حتی قدمت برخی از آنها به دوران فنیقیه می رسد که یکی از قدیمی ترین فرهنگ هایی است که این منطقه را خانه می نامند.

بخش قوم نگاری موزه اشیایی مانند قالیچه یوروک، کیسه آلا، کیسه زین، لباس، نمونه گلدوزی، اسلحه، ظروف روزانه، جواهرات، مجموعه های نوشتاری و دست نوشته هایی را به نمایش می گذارد که نشان دهنده ویژگی های فولکلور منطقه است. این بخش همچنین شامل یک ماکت از یک اتاق قدیمی آلانیا است که از نتایج کاوش‌ها بازسازی شده است.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه