عزیز سانجار (Aziz Sancar) دومین ترکی که برنده جایزه نوبل شد

عزیز سانجار

عزیز سانجار (Aziz Sancar) پس از اورهان پاموک (Orhan Pamuk) دومین ترکی است که برنده جایزه نوبل شد. عزیز سانجار در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه نوبل شیمی شد. قبل از او اورهان پاموک در سال ۲۰۰۶ برنده نوبل ادبیات شده بود. در این پست زندگی و فعالیت های علمی عزیز سانجار را به صورت مختصر بررسی کرده ایم.


عزیز سانجار در سال ۱۹۴۶ در شهرستان ساوور (Savur) استان ماردین (Mardin) متولد شد. زبان مادری عزیز سانجار عربی بوده و او بیان کرده است در بین خانواده با پدر و مادرشان عربی و با برادران و خواهرانش ترکی صحبت می کردند. سانجار در همه مصاحبه هایش به ترک بودن خود تایید کرده و نارضایتی خود از حرف زدن درباره او به عنوان یک عرب را نیز بیان کرده است. برادر بزرگتر سانجار نیز در مصاحبه ای گفته است خانواده اش اصالتا از ترک های اوغوز هستند.


عزیز سانجار پس از اینکه از دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد به مدت دو سال به عنوان پزشک کار کرده و پس از آن با استفاده از بورسیه ابتدا در دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins Unicersity) و سپس در دانشگاه دالاس تگزاس (UTD) در ایالات متحده تحصیل کرده است.

او بین سال های ۱۹۷۷ و ۱۹۸۲ در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل (Yale University) کار کرده است. وی در سال ۲۰۰۱ در آمریکا برنده جایزه باارزشی در زمینه شیمی شد و در سال ۲۰۰۵ نیز به آکادمی ملی علوم (National Academy of Sience) ایالات متحده دعوت شد. او اولین ترکی است که در این آکادمی که یکی از بهترین آکادمی های علمی جهان است عضو شده است.


در سال ۲۰۱۵ سانجار به دلیل فعالیت هایش در زمینه بازسازی DNA به همراه پائول مودریچ (Paul Modrich) آمریکایی و توماس لیندال (Tomas Lindahl) سوئدی برنده جایزه نوبل شیمی شدند و نام سانجار به عنوان دومین برنده جایزه نوبل اهل ترکیه در تاریخ ثبت شد.


این دانشمند ترک که در زمینه های بیوشیمی، پزشکی و زیست شناسی مولکولی فعالیت داشته است از سال ۱۹۹۷ در بخش بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه کارولینا شمالی در چیپل هیل (University of North Caroliba at Chapel Hill) ایالات متحده مشغول به کار است.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه