شهر باستانی تروآ افسانه ای تاریخی در ترکیه

شهر باستانی تروآ افسانه ای تاریخی در ترکیه

شهر باستانی تروآ افسانه ای تاریخی در ترکیه 

ترکیه در گذشته امپراتوری ها و دولت های بسیار قدرتمندی را دیده است. هر یک از این دولت ها آثار خود را در سرتاسر کشور برجای گذاشته اند. شهرهای باستانی مانند شهر تاریخی آلاس یا شهر باستانی پرگا ، مساجد و عبادتگاه ها مانند مسجد سلطان احمد در استانبول و ده ها اثر تاریخی ، هر كدام داستان متفاوتی را روایت می كنند. در این مقاله به معرفی و بررسی شهر باستانی تروا یا  تروی (Troy)  می پردازیم که پر از اسرار و افسانه های تاریخی است.

شهر باستانی تروآ کجاست؟

این شهر باستانی در نزدیکی روستایی به نام توفیقیا در نزدیكی شهر چناک کاله واقع شده است. این شهر باستانی در 30 کیلومتری جنوب چناک کاله و 5 کیلومتری روستای توفیقیه واقع شده است.

شهر باستانی تروآ که آب و هوای خوبی نیز دارد ، در نزدیکی دریای اژه واقع شده است ، بنابراین از اهمیت استراتژیک ویژه ای در زمان خود برخوردار بود. این مکان تاریخی اکنون یکی از میراث جهانی یونسکو در ترکیه است.

شهر باستانی تروآ
شهر باستانی تروآ افسانه ای تاریخی در ترکیه

این شهر تاریخی که نامش را در بسیاری از کتاب ها و فیلم های سینمایی شنیده ایم ، تاریخچه ای بسیار عمیق دارد. باستان شناسان در حین کاوش در این منطقه ، از 10 شهر باستانی کشف شده اند. به همین دلیل ، شهر تروا یا تروا به 10 دسته تاریخی تقسیم شده است. تاریخچه اولین تمدن کشف شده در این شهر باستانی به 3000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که از تمدن های قدیمی تاریخ به شمار می رود. ردپای تمدن تا حدود سال 500 میلادی در این شهر دیده می شود.

موزه شهر باستانی تروآ

این موزه که در سال 2018 افتتاح شد ، در کنار مکان شهر باستانی تروا واقع شده است. ارتفاع این موزه دقیقاً به اندازه بزرگترین ستون کشف شده در شهر تروا است و معماری آن با الهام از شهر تروا ساخته شده است.

در داخل موزه آثاری از ده لایه مختلف کشف شده از شهر باستانی تروی وجود دارد ، مانند سنگ قبرها ، ستون ها و کتیبه های باستانی ، و اشیا یافت شده در محل تروا. این موزه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر برای بازدید کنندگان باز است و قیمت بلیط برای هر نفر 50 لیر است.

در سال 1868 ، یک باستان شناس آلمانی به نام هاینریش شلیمان بطور اتفاقی بقایای شهر را در زیر زمین پیدا کرد. بیشتر اشیای قیمتی یافت شده در این منطقه سپس به آلمان و روسیه قاچاق می شود. بقایای اشیا شهر باستانی اکنون در موزه های آلمان و روسیه موجود است.

افسانه تروآ

طبق افسانه ها ، حدود قرن 14 قبل از میلاد ، پادشاهی تروا بر پادشاهی پریام ، شهری با افراد بسیار ثروتمند و مرفه حکمرانی می کرد. دولتهای اطراف نیز سالها با هدف شکست دادن به شهر حمله کردند ، اما همه آنها شکست خوردند. پس از آن پادشاه فرزندی به نام پاریس دارد ، اما به گفته انبیا ، این کودک آینده شومی داشت ، بنابراین پادشاه دستور داد کودک را در جنگل رها کنند. چوپانان اطراف نیز نوزاد را در جنگل پیدا می کنند و او را بزرگ می کنند. پاریس که جوانی قدرتمند بود در این شهر مشهور شد.

پادشاه که غافل از این بود که پسر خودش است ، او را به عنوان یک سرباز ویژه به دربار احضار کرد و او را به مأموریتی به اسپارتا فرستاد. پاریس همچنین عاشق بانوی اول دربار می شود و با او به تروی می گریزد. پادشاه اسپارتا با شنیدن این حرف ، همه ارتش خود را برای جنگ به تروا می فرستد. این جنگ ده سال طول می کشد و پس از ده سال ، دولت تروا سقوط می کند و شهر ویران می شود.

جنگ تروا (قرن 12 ، 13 یا 14 قبل از میلاد) یکی از بزرگترین جنگ ها در اساطیر یونان است. نبرد تروا حماسه ای است که شاعر یونانی ، هومر ، در قرن های 12 تا 14 قبل از میلاد در ایلیاد به تصویر کشید.

اسب چوبی آخرین ترفندی است که برای گشودن دروازه نفوذ ناپذیر شهر به کار رفته است.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه