شهر آماسرا در استان بارتین (Bartın) ترکیه

شهر آماسرا در استان بارتین (Bartın) ترکیه

شهر آماسرا در استان بارتین (Bartın) و در حاشیه دریای سیاه (Karadeniz) و نیز منطقه کارادنیز غربی (Batı Karadeniz) یکی از شهر های مهم تاریخی و نیز گردشگری ترکیه است که شاید از لحاظ گردشگری جایگاه بهتری نسبت به مرکز استان بارتین نیز داشته باشد. از لحاظ تاریخی نیز این شهر با ۳۰۰۰ سال قدمت جایگاه مهمی در ترکیه دارد. 

می توان گفت آماسرا به نوعی یک اسکله طبیعی در منطقه است و این امر باعث افزایش هرچه بیشتر اهمیت آماسرا هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ توریستی شده است. نزدیکی این شهر به آنکارا نیز در جذب توریست ها و مخصوصا گردشگران بومی به آماسرا بی تاثیر نبوده است. در ماه های گرم گردشگران بومی و غیربومی فراوانی از این شهر بازدید کرده و از طبیعت و نیز دیگر جاذبه های این شهر تاریخی لذت می برند.  

چند مورد از جاذبه های گردشگری و تاریخی آماسرا

 ·      قلعه آماسرا (Amasra Kalesi)
·      بازار تاریخی Çekiciler Çarşısı
·      موزه آماسرا (Amasra Müzesi)
·      پل کمره (Kemere Köprüsü)
·      جزیره خرگوش (Tavşan Adası)
·      غار Görcüoluk Mağrası 

آماسرا در قرن سیزدهم توسط جنوآیی ها اشغال شده بود. امپراطوری عثمانی در سال ۱۴۶۰ به رهبری سلطان محمد فاتح (Fatih Sultan Mehmet) به آماسرا لشکرکشی می کند. طبق روایت وقتی سلطان محمد و لشکرش به یکی از تپه های نزدیک شهر می رسند، سلطان محمد پس از دیدن زیبایی آماسرا می گوید: «این است چشم جهان!» و سپس به قلعه آماسرا خبری میفرستد :«نمی خواهم به چنین شهر زیبای صدمه بزنم، خودتان کلید قلعه را بیاورید». و فرمانده قلعه نیز کلید شهر را به تپه آورده و آماسرا بدون جنگ و خونریزی توسط امپراطوری عثمانی پس گرفته می شود. طبق روایت اولین ترک های که در آماسرا زندگی کردند از ترکان کیپچاک (Kıpçak Türkleri) بودند.

آماسرا شهرستان کوچکی در استان بارتین است و طبق آمار در سال ۲۰۱۶ جمعیت آن حدود ۱۵ هزار نفر بود. آماسرا به مرکز استان بارتین یعنی شهر بارتین نزدیک است و برای دسترسی به آماسرا بهتر است به بارتین رفته و از آن جا به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی در مدت زمان کم و به راحتی به آماسرا برسید.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه