انواع مدارس در ترکیه و طریقه ثبت نام در آنها

انواع مدارس در ترکیه و طریقه ثبت نام در آنها

انواع مدارس در ترکیه و طریقه ثبت نام 

اگر شما از طرق یکی از راه های مهاجرت مثل خرید ملک در استانبول و یا خرید ملک در ازمیر در ترکیه مستقر شده باشید، دوست دارید که برای ثبت نام فرزندان خود در مدرسه اطلاعاتی کسب کنید. پس تا انتها با ما همراه شوید.

مدارس 
دوستان ایرانی می توانند با داشتن کارت اقامت از مدارس ایرانی و یا مدارس ترک جهت ثبت نام فرزندانشون استفاده کنند.

الف) مدارس ایرانی : دو مدرسه ایرانی وابسته به آموزش و پرورش ایران در شهرهای استانبول و آنکارا وجود دارد که عبارتند از :

مجتمع آموزشی فجر استانبول :
آدرس : خیابان دیوان یولو (سلطان احمد)، فرعی عمران اوکتم (عدلیه سرای) ، کوچه ترزی حانه ، پلاک ۷
تلفن : ۰۲۱۲۵۱۶۶۴۱۶,۰۲۱۲۵۱۷۸۲۲۵

مجتمع آموزشی 22 بهمن آنکارا
آدرس : خیابان resitgaleb، کوچه sahilar، پلاک ۱۵
تلفن : ۰۳۱۲۴۴۶۱۳۸۴,۰۳۱۲۴۴۷۸۳۵۰

هرد دو این مدارس طبق روش مدارس ایران اداره شده و برنامه درسی مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ب) مدارس عیر ایرانی :
سه نوع مدرسه غیر ایرانی در ترکیه وجود دارید که عبارتند از :

ب -1) مدارس دولتی :
برنامه درسی این مدارس بر طبق برنامه مصوب آموزش و پروش ترکیه بوده و در تمام مدارس دولتی بصورت یکسان اجرا می شود . افراد ترک و یا غیره ترک برای تحصیل در این مدارس موظف و مجبور به پرداخت هیچگونه هزینه ای نیستند. لیکن در بعضی موارد مدرسه کمک هزینه ناچیزی بنابه میل والدین دریافت می کند، که نهایتاَ این هزینه نیز اجباری نیست.
برای ثبت نام در چنین مدارسی بایستی کارت اقامت ، برگه نفوس و اجاره نامه منزل ارائه گردد و دانش آموز فقط می تواند در مدارسی که در حوزه منزل او قرار می گیرد ثبت نام نماید. دانش آموزانی که در هنگام ثبت نام کارت اقامت نداشته باشند بصورت مهمان ثبت نام می شوند تا در فرصت دیگر کارت اقامت ارائه گردد دانش آموزان مهمان کارنامه دریافت نمی کند .
معادل سازی مدارک تحصیلی دانش آموزان این نوع مدارس در ایران براحتی قابل انجام می باشد.

ب -2) مدارس خصوصی ترک یا کالجها :
این نوع مدارس دارای شهریه بوده و از امکانات آموزشی و برنامه های فوق برنامه علاوه برنامه درسی مصوب آموزش و پرورش ترکیه برخوردار است. برنامه های فوق برنامه این مدارس شامل تدریس زبانهای خارجی ، موسیقی یا هنرهای دیگر و …. می باشد..
شهریه مدارس خصوصی یا کالجها در ترکیه از سالیانه ۱۲۰۰۰ لیر تا ۳۰۰۰۰ لیر متغیر هست که بنابر مقطع تحصیلی ، مکان ، نوع خدمات و موارد دیگر تعیین می شود . زبان رسمی تدریس در این مدارس ترکی می باشد. در مدارس خصوصی ترک زبان ، زبان تدریس و کتابها ترکی بوده و زبانهای خارجی دیگر به صورت تقویتی و بدون گرفتن هیچگونه هزینه اضافی به صورت درسهای فوق العاده به دانش آموزان ارائه می شود.

ب-3) مدارس بین المللی یا اینترنشنال :
این نوع مدارس اغلب شعبه ای از مدارس اروپایی و آمریکایی می باشد که برنامه آموزشی آنها مطابق کشورهای یاد شده است. طبیعتا این نوع مدارس از امکانات فراوانی برخوردار بوده و زبان رسمی تدریس در این نوع مدارس به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی و یا آلمانی می باشد. البته زبان ترکی نیز در این مدارس بعنوان زبان دوم تدریس می شود .
شهریه این مدارس بین 10 هزار تا حتی 50 هزار دلار در سال می باشد . دوستان ایرانی در انتخاب این نوع مدرسه ها با توجه به هزینه بالای آنها و نوسانات نرخ ارز دقت لازم مبذول فرمایند .

نکته قابل ذکر اینکه همه دانش آموزان غیر ترک در صورت وطن داش نشدن ، نهایتا بایستی برای ورود به دانشگاه در آزمونهای یوس شرکت نمایند بنابراین توصیه می گردد دانش آموزانی که در کلاس یازدهم به پایین مشغول به تحصیل هستند و قصد ادامه تحصیل در دانشگاههای ترکیه را دارند حتما از مدارس ترک زبان استفاده نمایند. طبیعی است که در ابتدای ورود به این مدارس ممکن است با مشکلاتی در رابطه با زبان ترکی مواجه گردند ولی با کمی تلاش و ممارست براحتی این مرحله را گذرانده و در آینده تحصیلی موفق تر خواهند بود .

 دوستانی که از ایران تشریف می آورند کل مدارک تحصیلی فرزندشان را از مدرسه دریافت نمایند و مهر آموزش و پرورش را هم بر روی مدارک اخذ نموده و چنانچه قصد ثبت نام در مدارس ایرانی دارند همین مدارک تحویل مدرسه نمایند. اگر قصد ثبت نام در مدارس ترک را دارید در استانبول به آدرس سلطان احمد اداره آموزش و پرورش برای دنکلیک جهت معادل سازی ببرید . نیازی به ترجمه مدارک نیست ولی چنانچه از شما ترجمه خواستند فقط آخرین کارنامه و مدرک تحصیلی را ترجمه و تحویل دهید. بعد از معادل سازی می توانید جهت ثبت نام مدرسه اقدام نمایید.
لازم به توضیح است که فقط در مدارس ابتدایی و راهنمایی به صورت مهمان قبول می کنن.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه