اقامت ترکیه با اجاره خانه

اقامت ترکیه با اجاره خانه

اگر به دنبال به روزترین اطلاعات درباره اخذ اقامت ترکیه با اجاره ملک یا همان اقامت توریستی ترکیه هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

پس از مطالعه این مقاله تا انتهای آن‌ ، به صورت کامل با فرآیند ، شرایط ، مزایا و محدودیت‌های اخذ اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه در ترکیه آشنا خواهید شد. در نوشتاری مجزا به خرید ملک در استانبول و خرید ملک در ازمیر نیز پرداخته ایم.

اقامت توریستی ترکیه چیست؟

این اقامت برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانند و از مزایای اقامت در این کشور نیز در این مدت بهره مند شوند.

از آنجایی که این روش معمولاً به منظور مقاصد توریستی انتخاب می‌شود ، لذا به این نوع اقامت ، اقامت توریستی ترکیه نیز گفته می‌شود.

اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه (اقامت توریستی)

این نوع از اقامت در عین کم هزینه و رایج بودن ، کم ثبات ترین و پر ریسک ترین اقامت ترکیه قلمداد میشود .

علت اینکه میگوییم پرریسک ترین اقامت ترکیه ، اقامت توریستی میباشد این است که حتی با ارائه کلیه مدارک خواسته شده ، ممکن است اداره مهاجرت درخواست شما را قبول نکند و یا شما را به اصطلاح ریجکت کند .

درصورت ریجکت شدن ، شما باید ظرف مدت ۱۰ روز خاک ترکیه را ترک کرده و تا ۶ ماه بعد از آن هم نمیتوانید درخواست مجدد برای اقامت توریستی بدهید .

اضافه میکنیم که قانون پشتوانه محکمی برای این اقامت ندارد و حتی در صورت صدور این اقامت برای شما، هیچ سابقه ای برای دریافت شهروندی ترکیه به شمار نمی رود.

اطلاعیه مهم :

در زمان تهیه این مطلب ( دسامبر ۲۰۱۹) آخرین تغییر قانون تمدید اقامت توریستی به شرح زیر اعمال شده است :

بر اساس مصوبه جدید در مورد بند «e» ماده یک قانون «۶۴۵۸/۳۱ اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» درباره اخذ و تمدید اقامت ترکیه به صورت موقت توریستی در ترکیه ، اتباع خارجی به جز شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی (اتریش ، بلژیک ، کاناد، دانمارک ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، ایسلند ، ایرلند ، لوکزامبورگ ، هلند ، نروژ ، پرتغال ، اسپانیا، سوئد ، سوئیس ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا ، ایتالیا ، ژاپن ، نیوزیلند ، فنلاند ، استرالیا ، جمهوری چک ، مجارستان ،  مکزیک، کره جنوبی، لهستان و جمهوری اسلواکی) ، اتحادیه اروپا ، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ اقامت موقت گردشگری را به مدت یک سال اخذ خواهند کرد.

مطابق این طرح جدید، متقاضیان تمدید اقامت ترکیه به صورت موقت توریستی تنها می توانند حداقل پس از گذشت یک سال از پایان مهلت اقامت یک ساله توریستی خود دوباره به دریافت این اقامت مراجعه کنند.

به گفته مسئولین اداره مهاجرت ترکیه ، مراجعه ‌هایی که قبل از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۰ انجام گرفته است ، ولو تاریخ رجوع آن ها بعد از این تاریخ نیز موکول شده باشد، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

بر این اساس ، اتباع خارجی از جمله شهروندان ایران می توانند پس از پایان مهلت اقامت ترکیه به صورت موقت توریستی ، طبق مقررات موجود بین کشور متبوع و ترکیه به کشور ورود و خروج کنند.

اتباع خارجی در هر ۱۸۰ روز سال مجموعا می توانند ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشند.

در همین زمینه متقاضیان در صورت پایان مهلت اقامت توریستی‌شان و حائز بودن شرایط لازم می توانند از موارد دیگری مانند تحصیل ، مالکیت اموال غیرمنقول یا اجازه کار که در سایت «www.goc.gov.tr» نیز اعلام شده است ، اقامت ترکیه را اخذ کند.

مدارک مورد نیاز برای اقامت یکساله ترکیه کدامند؟

  1. اجاره نامه محضری در ترکیه
  2. بیمه درمانی یکساله معتبر (افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال از ارائه این مدرک معاف هستند)
  3. شماره مالیاتی (برای تمامی افراد)
  4. فرم راندوو (درخواست مصاحبه)
  5. نسخه اصلی و فتوکپی گذرنامه
  6. چهار قطعه عکس بیومتریک (احراز هویت) تمام رخ – رنگی – ۴×۳
  7. فیش پرداختی هزینه‌های واریزی اداره مهاجرت (پول خاک و…)
  8. ترجمه قباله ازدواج (برای افراد متأهل)
  9. ترجمه شناسنامه فرزندان یا گواهی کفالت

توجه داشته باشید که علاوه بر موارد فوق ، ممکن است مستندات اضافی (مانند گواهی سوء پیشینه ، قباله ازدواج و …) توسط مقامات ترکیه از شما خواسته شود.

چه هزینه‌هایی برای گرفتن اقامت ترکیه با اجاره خانه باید پرداخت شود؟

  1. هزینه اجاره خانه (از ۷۰۰ لیر به بالا)
  2. هزینه دفترخانه رسمی (جهت تأیید اجاره نامه در دفترخانه رسمی ترکیه. این مورد ملزم به حضور صاحب ملک و همراه داشتن اصل سند خانه می‌باشد). (۲۰۰ تا ۳۰۰ لیر)
  3. هزینه گرفتن بیمه یک ساله (۲۰۰ تا ۹۰۰ لیر – بسته به سن)
  4. مالیات اتباع خارجی یا پول خاک (۸۹ لیر + ۸۰ دلار)

مزایای دریافت اقامت ترکیه از این روش چیست؟

  1. امکان اخذ سریع وقت سفارت سایر کشورها (نظیر آلمان ، اتریش ، اسلواکی و…) در ترکیه (به علت آنکه شما یک مقیم ترک محسوب می‌شوید.)
  2. آسان‌ترین روش اخذ اقامت ترکیه (به این دلیل که اقامت توریستی ترکیه برای این کشور ارز آوری و درآمدزایی دارد.)
  3. ارزان‌ترین راه دریافت اقامت ترکیه
  4. امکان درخواست اقامت کاری ترکیه با داشتن کارت اقامت
  5. امکان حضور در ترکیه برای بررسی سرمایه گذاری و سایر روش‌های اقامتی ترکیه

محدودیت‌ها و مشکلات اقامت ترکیه با اجاره خانه چیست؟

  1. با دریافت این اقامت ، حق تحصیل در این کشور را ندارید: اما با داشتن این اقامت ، اجازه درخواست آن را به راحتی در اختیار دارید.
  2. با دریافت این اقامت ، حق کار در این کشور را ندارید: اما با داشتن این اقامت ، امکان درخواست اجازه کار را به راحتی در اختیار دارید

مراحل اخذ اقامت توریستی ترکیه (اقامت ترکیه با اجاره خانه) چگونه است؟

در مرحله اول شما باید با مراجعه به ترکیه مدارکی نظیر اجاره نامه خانه ، بیمه نامه و نمره مالیاتی را دریافت نمایید.

سپس باید برای شما از اداره مهاجرت (göç idaresi) وقت مصاحبه (Randevu) دریافت شود.

بسته به شهر و اداره مهاجرتی که اقدام به درخواست وقت مصاحبه کرده اید، بین ۲ روز تا ۲ ماه بعد به شما وقت مصاحبه داده می‌شود.

در روز مصاحبه باید تمامی مدارکی که در بالا به آنها اشاره شد را همراه داشته باشید.

آیا امکان تمدید اقامت ترکیه با اجاره خانه به صورت سال به سال وجود دارد؟

خیر. متأسفانه بر اساس قوانین جدید ترکیه امکان تمدید اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه به صورت سال به سال وجود ندارد. برای ادامه اقامت خود در ترکیه می توانید از روش های دیگری نظیر خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت و دریافت اجازه کار در ترکیه اقدام نمایید.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه