مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا

 مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظرهای مختلف

کشور ترکیه هر روز در حال پیشرفت است و این پیشرفت و رشد در همه شهرهای این کشور دیده می شود. در واقع برای انتخاب شهرهای ترکیه برای زندگی، اقامت توریستی، کار و اشتغال، تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، سرمایه گذاری و اخذ اقامت دائم باید به شرایط هر شهر بر اساس روش مهاجرت توجه کرد. دو شهر استانبول و آنتالیا گرچه در یک کشور قرار دارند، اما دارای شرایط آب و هوایی، شرایط زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم مختلف می باشند. بر این اساس در این مقاله اطلاعات لازم در مورد دو شهر استانبول و آنتالیا را ارائه می دهیم و موارد مهم در مبحث مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا را به تفضیل توضیح می دهیم.  

مطالب این مقاله بر اساس جدیدترین اطلاعات و آخرین قوانین مهاجرتی به ترکیه و از منابع زبان اصلی تهیه و تدوین شده است و در صورت لزوم در زمان های مختلف به روز رسانی می شود. در تهیه این مقاله از تجربه های وکلای برجسته در ترکیه استفاده شده است و حاوی نکات جالب و به روز برای اقامت و زندگی در ترکیه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا مطالعه این مقاله را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل و کار و اقامت در ترکیه از روش های مختلف و مطالعه سلسله مقاله های مفید در این مورد به سایت 1.turkeykhane.com  مراجعه کنید.

سایت ترکیه خانه از معتبرترین سایت ها برای راهنمایی خرید خانه در ترکیه است که به عنوان برترین تیم مشاور املاک و مستغلات در ترکیه شناخته شده است و دارای بیش از 1200 کارشناس متخصص در 12 شهر مهم ترکیه شامل استانبول، ازمیر، ترابزون، آنتالیا، آنکارا، بورسا و غیره می باشد. سایت ترکیه خانه و مشاوران و کارشناسان متخصص آن راهنمایی های لازم در مورد شرایط خرید ملک در ترکیه، شرایط اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه، اطلاعات لازم در مورد شهرهای ترکیه، قوانین اتباع خارجی در ترکیه و شرایط سرمایه گذاری در ترکیه و چگونگی انتقال مالی به ترکیه را به متقاضیان ایرانی علاقمند به کار و تحصیل و سرمایه گذاری در ترکیه ارائه می دهد.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا
مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا

اهمیت شهر استانبول

شهر استانبول به عنوان تنها شهر جهان واقع شده در دو قاره آسیا و اروپا، در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر به زیبایی دلفریبی می کند. در گذشته های دور مراوده ها و ارتباطات تجاری مردم این شهر با مسلمانان و رومیان موجب شد تا با نام “قسطنطنیه” شناخته شود.

رسمیت یافتن نام استانبول برای این شهر زیبای منحصربه فرد از سال 1770 میلادی و با ضرب سکه و حک نام استانبول بر روی این سکه ها توسط سلطان مصطفی سوم شروع شد و از سال 1930 اداره پست ترکیه از همه کشورهای جهان خواست تا در مکاتبات خود از نام استانبول برای این شهر استفاده کنند.

هر چند استانبول پایتخت ترکیه نیست اما به عنوان قلب تپنده و فعال ترکیه به شمار می رود. استانبول بزرگترین شهر ترکیه و مهم ترین مرکز فرهنگی و اقتصادی ترکیه است که از نظر بزرگی و عظمت در رتبه بزرگترین شهرهای جهان قرار دارد.

زبان شهروندان استانبول ترکی استانبولی، بیشتر شهروندان آن ترک ها و مسلمانان می باشد و بر اساس آمارهای سال 2017 در حدود 15.029.231 جمعیت دارد. دین شهروندان استانبول بیشتر اسلام و برخی از اقلیت های مذهبی و ساعت رسمی آن در حدود 30 دقیقه از ایران عقب تر است.

از مهم ترین دلایل رفت و آمد و سفر و مهاجرت ایرانی ها به استانبول نزدیکی فرهنگ و آداب و رسوم و خونگرمی و مهمان نوازی مردم این شهر است. آب و هوای استانبول به دلیل مجاورت با دریای مدیترانه بسیار متغیر و دارای نواحی آب و هوایی متفاوت شامل آب و هوای مدیترانه ای، گرمسیری مرطوب و اقیانوسی است.

از جذابیت های تاریخی شهر استانبول می توان به مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی و از زیبایی های طبیعی سواحل زیبای دریای مرمره و تنگه بسفر را نام برد.

نکات مهم در مورد شهر استانبول

شهر تاریخی و تفریحی و فرهنگی استانبول از مقاصد مهم گردشگری برای متقاضیان ایرانی است که دارای مکان های تاریخی جذاب و چشم نواز و طبیعت زیبا و مراکز خرید بی نظیر است. یکی از موارد مهم برای سفر به استانبول تهیه ویزای گردشگری اینترنتی است. پایین بودن هزینه های خورد و خوراک و هتل در مقایسه با کشورهای اروپایی از دیگر موارد مهم بازدید از استانبول است.

به دلیل آب و هوای متغیر استانبول برای سفر به این شهر باید لباس مناسب تهیه کرد. مسافران می توانند از طریق 3 فرودگاه آتاتورک، فرودگاه صبیحا گوکچن و فرودگاه بزرگ استانبول به این شهر وارد و خارج شوند. یکی از موارد مهم در سفر به این شهر این است که آب لوله کشی موجود در سطح شهر استانبول تصفیه نشده است و قابل شرب نمی باشد و مسافران باید برای خوردن از آب های معدنی در سوپرمارکت ها استفاده کنند.

بخش آسیایی استانبول شیک تر و تمیزتر از بخش اروپایی آن است. بهترین منطقه استانبول برای خرید پوشاک و کیف و کفش تکسیم است.

پوشاک ترک، قالی های ترکی و ظروف مسی و سفالی از مهم ترین سوغاتی های ترکیه است. با استانبول کارت هزینه های حمل و نقل در این شهر تا حدود زیادی کاهش می یابد. کرایه تاکسی در شب در استانبول تا حدود 50% بالاتر از روز است .

امنیت اجتماعی و اقتصادی در شهر استانبول موجب آرامش خاطر مسافران شده است و ارزان و به صرفه بودن هزینه غذا و همچنین تنوع خوراک های ترکی و وجود کباب های ترکی استانبولی از جذابیت های دیگر استانبول است.

زمستان های استانبول سرد و برفی است اما با صرف هزینه ای کمتر می توان در این فصل به این شهر سفر کرد. از زیباترین مکان های دیدنی استانبول مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، بازار بزرگ استانبول، مسجد سلیمانیه، برج گالاتا، کاخ دلمه باغچه، میدان تکسیم، خیابان استقلال، محله اورتاکوی، تنگه بسفر و محله اسکودار را می توان نام برد.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا

اهمیت شهر آنتالیا

آنتالیا یا “خانه آتالوس” که به دست “آتالوس دوم” بنا شده است، در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح از جمله امپراتوری روم و در دوران بیزانس از محبوب ترین شهرهای جهان بوده است. آنتالیا از سال 1321 تا 1423 میلادی به عنوان پایتخت سلجوقیان انتخاب شد و در کتاب های تاریخی مانند سفرنامه ابن بطوطه از آن به عنوان شهری پررونق و سرسبز و زیبا یاد شده است.

آنتالیا مرکز صنعت توریست و گردشگری ترکیه، پنجمین شهر شناخته شده ترکیه و یکی از برترین شهرهای توریستی جهان و همچنین نگین دریای مدیترانه است که در جایگاه چهارم شهرهای توریستی جهان قرار دارد.

مقامات این شهر اقدامات لازم برای سرمایه گذاری های خارجی و بهبود صنعت توریسم و افزایش سطح کیفی تفریحات و سرگرمی های آبی را انجام داده اند مانند ساخت پارک های آبی و غیر آبی و هتل های لوکس و زیبا در گوشه گوشه این شهر منحصربه فرد. منطقه توریستی لارا، پارک دلفین آنتالیا و دیگر سواحل زیبای این شهر از جاذبه های گردشگری شهر آنتالیا است.

شهر آنتالیا مرکز استان آنتالیا بر اساس آخرین آمار دارای 2.328.555 نفر جمعیت است. استان آنتالیا دارای 657 کیلومتر ساحل است که شهر ساحلی آنتالیا و بندرها و شهرهای تاریخی و پلاژهای زیبایی در آن قرار دارد.

آب و هوای این شهر به دلیل مجاورت با دریای مدیترانه، آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های کاملاً آفتابی و زمستان های معتدل است. دمای هوا در تابستان ها به حدود 30 درجه و در زمستان ها به 5 درجه می رسد. بهترین فصل برای سفر به این شهر تاریخی و ساحلی فصل های بهار و تابستان است. این شهر که در حدود یک ساعت و نیم عقب تر از تهران است، در حدود 1.417 کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای واحد پول لیر ترکیه است.

زبان مردم آنتالیا زبان ترکی استانبولی است اما برای سفر به این شهر دانستن زبان ترکی الزامی نیست، چون بیشتر ساکنان این شهر که توریست ها و جهانگردان می باشند، توانایی صحبت به زبان انگلیسی را دارند. در این شهر زیبا باغ های پرتقال به وفور وجود دارد و همچنین پرتقال به عنوان سمبل این شهر می باشد.

جاذبه های گردشگری آنتالیا

شهر آنتالیا که از شهرهای خوش آب و هوای ترکیه و یکی از شهرهای برتر جهان از لحاظ گردشگری است، دارای هتل های لوکس، بهترین خدمات رفاهی و امکانات تفریحی، مراکز خرید مدرن و برندهای مطرح جهان، رستوران های پر از غذاهای خوشمزه و سواحل زیبا و تفریحات آبی است.

دیدن سواحل زیبا و آب های خروشان دریا، اسکوتر سواری در کنار سواحل لارا، لذت از پارک آبی هیجان انگیز سواحل کنیالتی و تفریح در سواحل فالسیس و چیرالی از تفریحات هیجان انگیز در این شهر است.

 علاوه بر سواحل زیبای این شهر می توانید از مکان های تاریخی و کهن و معماری شگفت انگیز بناهای این شهر نیز بازدید کنید. در ادامه مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از مکان های تاریخی و باستانی و دیدنی شهر زیبای آنتالیا موارد زیر را می توان نام برد:

  • شهر قدیم آنتالیا به جا مانده از دوران امپراتوری عثمانی
  • بندر قدیمی در دل فرورفتگی صخره ای زمانی به عنوان مهم ترین قطب اقتصادی آنتالیا
  • موزه باستان شناسی آنتالیا حاوی آثاری از عصر برنز تا دوره بیزانس
  • مناره ییولی از بهترین نمونه های معماری دوران سلجوقیان
  • دروازه هادریان از ورودی های اصلی شهر قدیم آنتالیا
  • برج و باروی رومی به عنوان بهترین مکان برای تماشای غروب
  • شهر باستانی آسپندوس از مهم ترین جاذبه های گردشگری ترکیه
  • شهر باستانی ترمسوس شهری مرمت شده در کنار قله زیبای توروس
  • شهر باستانی پرگه یادآور تسلط یونانیان و رومیان بر ترکیه
  • المپوس و چیمائرا از زیباترین مقاصد گردشگری ساحلی ترکیه
  • چشمه های کارستی و رسوبات آهکی 1.5 تا 2 میلیون ساله
  • غار کاراین یادآور زندگی انسان پیش از تاریخ
  • شهر تاریخی فاسلیز با بقایای تماشاخانه و دروازه های تاریخی
  • غار کوکاین محل سکونت انسان های ماقبل تاریخ
مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا
مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا

استانبول یا آنتالیا؟

اگر به دنبال آرامش و سکوت در کنار دریای بیکران هستید و از دیدن دریا و سواحل داغ و هوای گرم و شرجی لذت می برید، بهترین گزینه برای شما شهر آنتالیا است. اگر از سکوت و سکون خسته شده اید و به دنبال مکانی شلوغ و پرهیجان و سرزنده می باشید، بهترین گزینه برای شما استانبول است.

اگر علاقمندی شما دیدن بناهای تاریخی و فرهنگی و مساجد باشکوه و باعظمت است و حضور زیاد آدم ها در خیابان ها و شلوغی شهر و فعال بودن شهر حتی در شب ها برایتان آزاردهنده نیست، شهر استانبول را انتخاب کنید.

اگر علاقمند به اقامت در شهری ساکت و آرام و بدون هیاهو هستید و از حضور کم رنگ آدم ها و سوت و کوری شهر خسته نمی شوید و اگر علاقمند به بازی های آبی در کنار ساحل هستید شهر آنتالیا را انتخاب کنید.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر شاخص های آکادمیک

اگر قصد تحصیل در دانشگاه ها و موسسه های آموزشی برتر ترکیه را دارید، استانبول را انتخاب کنید. دانشگاه های استانبول در رتبه بندی های جهانی و کشوری دارای رتبه های برتر می باشند و با توجه به پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با کشورهای اروپایی گزینه بسیار مناسبی از لحاظ دارا بودن امکانات آکادمیک و علمی است.

شهر استانبول گرچه دارای دانشگاه و مراکز آموزش علمی می باشد، اما اعتبار و ارزش دانشگاه های آن به پای دانشگاه های استانبول نمی رسد. در واقع آنتالیا شهر دانشجویی نیست و شهری برای خوش گذرانی و تفریح و لذت از سکوت و آرامش دریاست.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر شاخص های شهری

به طور کلی هزینه های زندگی در استانبول بالاتر از آنتالیا است، می توان گفت هزینه های هزینه در استانبول در حدود 10% از آنتالیا بالاتر است. اگر هزینه های اجاره خانه را نیز اضافه کنیم، هزینه های زندگی در استانبول در حدود 15.38% بالاتر از آنتالیا است.

هزینه اجاره خانه در آنتالیا در حدود 50% کمتر از شهر استانبول است و هزینه های صرف غذا در رستوران در استانبول در حدود 15% بالاتر از آنتالیا است. هزینه های خورد و خوراک و خرید مواد غذایی در استانبول در حدود 40% بالاتر از آنتالیا است. به طور کلی می توان گفت که قدرت خرید افراد در شهر آنتالیا در حدود 3.30% بیشتر از استانبول است.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر موقعیت جغرافیایی

شهر استانبول در نزدیکی تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد و بر همین اساس بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی دیگر در قاره آسیا واقع شده است. جذابیت شهر استانبول به دلیل قرار گرفتن در میان تنگه بسفر و خلق مناظر زیبای طبیعی است. در مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا، این شهر که به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته می شود، هر ساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران و توریست های بین المللی است.

شهر آنتالیا در بخش شرقی دریای مدیترانه قرار گرفته و از نظر دارا بودن سواحل زیبا و رویایی و مناظر بی نظیر دریای نیلگون و کوهستان های سرسبز به عنوان ساحلی ترین شهر ترکیه و یکی از برترین مقاصد توریستی جهانگردان شناخته می شود.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر آب و هوا

در مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا می توان گفت که شهر استانبول به دلیل مجاورت با تنگه بسفر و دریای مرمره دارای آب و هوای متغیر است. هوای شرجی در تابستان ها به همراه گرما و رطوبت از علاقمندی های بسیاری از جهانگردان برای سفر به این شهر است. در حالی که در زمستان ها با بارش برف و باران فراوان همراه است و دمای هوا رو به سردی زیاد می رود. آب و هوای فصل بهار استانبول کمی سرد است که به مرور گرمتر می شود. در پاییز هوا بسیار متغیر است و از 15 درجه تا 23 درجه سانتی گراد در نوسان است.

شهر آنتالیا در مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر آب و هوایی بهترین شهر ترکیه است چون در مجاورت دریای مدیترانه قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل و مطلوب مدیترانه ای است. آب و هوا در فصل بهار آنتالیا بسیار معتدل است که با سرسبزی دشت و کوهستان های این شهر همراه است. این شهر دارای تابستان های بسیار گرم با گرمای سوزان آفتاب با لذت هیجان انگیز بازی ها و تفریحات آبی است. آب و هوای فصل پاییز و زمستان آنتالیا سرد و با بارش برف و باران همراه است.

در آنتالیا خبری از هوای گرفته و پاییز همراه با ابر و مه گرفتگی و سرما و غروب های خاکستری دلگیر نیست و شهر همواره در سکوت ساحلی زیبا فرو رفته است.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر فرهنگ و آداب و رسوم

شهروندان شهر استانبول به دلیل شناخته شدن به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه به فرهنگ و آداب و رسوم ترکی اهمیت زیادی می دهند. نوع غذاهای سرو شده در رستوران های شهر استانبول و نوع پوشش و لباس مردم این شهر نشان دهنده فرهنگ و آداب سنتی ترکیه است. از لحاظ مردم استانبول غذا خیلی اهمیت دارد و صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. اگر از جمله افرادی هستید که شیفته آشنایی با فرهنگ های مختلف کشورها می باشید، در مبحث مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا، استانبول به عنوان نماد کشور ترکیه گزینه بسیار مناسبی است. 

شهر توریستی آنتالیا به دلیل رفت و آمد توریست ها و جهانگردان از سرتاسر جهان دارای فرهنگ غربی و کمتر فرهنگ مردم ترکیه است. اگر چه در بافت قدیمی این شهر هنوز بوی آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترک زبان احساس می شود، اما در بیشتر نقاط شهر فرهنگ های مختلفی در هم تنیده شده است و فرهنگ اصیل مردم ترک چندان قابل مشاهده نیست.  

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر سیستم حمل و نقل

سیستم حمل و نقل در شهر استانبول مترو، اتوبوس، کشتی و قایق های تفریحی و مسافرتی است. 3 فرودگاه استانبول، آتاتورک و صبیحا گوکچن نیز از وسایل حمل و نقل هوایی برای رفت و آمد مسافران به استانبول می باشد.

شهر آنتالیا در مقایسه با استانبول دارای وسایل حمل و نقل کمتری است. اتوبوس از بهترین وسایل حمل و نقل در آنتالیا است که با خرید کارت اتوبوس می توان به همه جای شهر رفت و آمد کرد. شهر آنتالیا دارای فرودگاه های آنتالیا و فرودگاه اسپارتا است که فرودگاه اسپارتا در حدود 3 ساعت با آنتالیا فاصله دارد.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر خرید خانه

قیمت خرید خانه در شهر استانبول تا حدود زیادی بالاتر از شهر آنتالیا است. در واقع قیمت خرید خانه و ملک در استانبول در حدود 41% بالاتر از آنتالیا است. شهر استانبول به دلیل ارزش و اعتباری که در این سال ها کسب کرده است و سرمایه گذاری های کلانی که سرمایه گذاران خارجی در این شهر انجام می دهند دارای خانه های گران تر است.

علاوه بر هزینه های خرید خانه هزینه های اجاره خانه نیز در شهر آنتالیا در حدود 40% کمتر از شهر استانبول است. در مبحث مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از لحاظ خرید خانه و اجاره خانه متقاضیان باید به تفاوت هزینه ها در هر دو شهر توجه کنند.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر نرخ جرم و جنایت

شهر آنتالیا به دلیل جمعیت کم و وجود توریست ها و جهانگردان دارای امنیت بیشتری در مقایسه با شهر استانبول است. میزان امنیت در شهر آنتالیا در حدود 75% است و کمتر ممکن است در این شهر به دام کلاهبردارها بیفتید. اما به هنگام سوار شدن به تاکسی نهایت دقت را کنید تا مبلغ اضافی از شما دریافت نکنند.

هر چه شهری بزرگتر باشد، ممکن است میزان و نرخ جرم و جنایت در آن بیشتر و امنیت کمتر باشد که این امر در مبحث مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا در مورد استانبول صدق می کند.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر ترافیک

شهر آنتالیا کم جمعیت و آرام و بدون نقاط کور ترافیکی و با جریان زندگی همراه است. در واقع در آنتالیا با مشکلات ترافیکی و مسیر یک ساعته را 3 ساعته طی کردن مواجه نمی باشید. اما استانبول شهر شلوغ با ترافیک همیشگی و رانندگی بد راننده ها و مردم کلافه از ترافیک است. اگر در خیابان های این شهر رانندگی کنید متوجه بد رانندگی کردن مردم این شهر می شوید. به هنگام سفر به استانبول مواظب و مراقب کودکان خود باشید تا در خیابان های شلوغ آسیبی به آن ها نرسد و یا در انبوه جمعیت پیاده روها و بازارهای این شهر گم نشوند.

مقایسه کلی دو شهر استانبول و آنتالیا

در این بخش از مقاله به ارائه مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا از جهات مختلف می پردازیم و موارد متفاوت در مورد هر شهر را ذکر می کنیم:

  • فرصت های شغلی در شهر استانبول خیلی بیشتر از آنتالیا است.
  • متوسط حقوق و درآمد در شهر استانبول در حدود 3500 لیر و در شهر آنتالیا در حدود 2900 لیر است.
  • در مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا هزینه های زندگی در شهر آنتالیا کمتر و فرصت های شغلی نیز کمتر است.
  • در شهر آنتالیا افراد بیشتری به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر مسلط هستند در حالی که در استانبول شهروندان به زبان انگلیسی تسلط ندارند.
  • موقعیت های پیشرفت در شهر استانبول به دلیل وجود دانشگاه های برتر بیشتر از آنتالیا است.
  • از نظر هزینه های سفر به دو شهر استانبول و آنتالیا چندان تفاوتی وجود ندارد و هزینه های سفر به هر دو شهر تقریبا یکسان است.
  • تعداد و تنوع مراکز خرید در استانبول اصلا قابل مقایسه با آنتالیا نیست و در فصل های خاصی مانند زمستان و قبل از سال نو میلادی می توانید از تخفیف های شگفت انگیز مراکز خرید استانبول برخوردار شوید.
  • قیمت پوشاک و کیف و کفش در آنتالیا در مقایسه با استانبول بالاتر است و این شهر برای خرید توصیه نمی شود.
  • استانبول دارای 70 سینما و امکانات ورزشی و استادیوم های فراوانی است در حالی که آنتالیا دارای 8 سینما است.
  • استانبول دارای شرایط مناسب برای کسب و کار تجاری و دارای اوراق بورس بهادار و سهام است که برای متقاضیان راه اندازی کسب و کار تجاری و یا سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد اما آنتالیا فاقد این امکانات و شرایط اقتصادی و تجاری مناسب برای راه اندازی کسب و کار است.
  • شهروندان آنتالیا بنا به تجربه زندگی با توریست ها و جهانگردان از کشورهای مختلف و آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ آن ها در مقایسه با شهروندان استانبول دارای ذهن بازتری هستند.

مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا و سخن آخر

در این مقاله تفاوت های دو شهر استانبول و آنتالیا ارائه شد و موارد مهم در مورد مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا و برای انتخاب آگاهانه یکی از این دو شهر برای مسافرت و اقامت توضیح داده شد.   

اگر قصد کار و اشتغال و اخذ ویزای کار ترکیه را دارید، اگر قصد خرید املاک و مستغلات را در ترکیه دارید، مشاوران و کارشناسان متخصص در تیم مشاور املاک و مستغلات خانه ترکیه با دارا بودن تخصص کاری و حرفه ای در حوزه املاک و مستغلات در ترکیه مشاوره ها و راهنمایی های ارزشمندی را به شما ارائه می دهند.

پرسنل حرفه ای آموزش دیده و دارای آگاهی کامل در زمینه املاک و مستغلات در ترکیه به عنوان بهترین تیم حرفه ای املاک ترکیه شرایط لازم برای خرید خانه و اقامت کاری و تحصیلی ترکیه را برای متقاضیان ایرانی فراهم می کنند.

 1200 کارشناس و متخصص املاک تیم حرفه ای ما در 12 شهر مهم ترکیه آماده ارائه اطلاعات لازم و مشاوره های مفید به متقاضیان ایرانی برای سفر راحت به ترکیه و خرید خانه یا اخذ اقامت کاری و تحصیلی می باشند.

سوالات مهم در مورد مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا

  • دو شهر استانبول و آنتالیا از نظر فرهنگ و آداب و رسوم چه تفاوتی دارند؟

شهروندان شهر استانبول به دلیل شناخته شدن به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه به فرهنگ و آداب و رسوم ترکی اهمیت زیادی می دهند. نوع غذاهای سرو شده در رستوران های شهر استانبول و نوع پوشش و لباس مردم این شهر نشان دهنده فرهنگ و آداب سنتی ترکیه است. از لحاظ مردم استانبول غذا خیلی اهمیت دارد و صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. اگر از جمله افرادی هستید که شیفته آشنایی با فرهنگ های مختلف کشورها می باشید، در مبحث مقایسه دو شهر استانبول و آنتالیا، استانبول به عنوان نماد کشور ترکیه گزینه بسیار مناسبی است. 

شهر توریستی آنتالیا به دلیل رفت و آمد توریست ها و جهانگردان از سرتاسر جهان دارای فرهنگ غربی و کمتر فرهنگ مردم ترکیه است. اگر چه در بافت قدیمی این شهر هنوز بوی آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترک زبان احساس می شود، اما در بیشتر نقاط شهر فرهنگ های مختلفی در هم تنیده شده است و فرهنگ اصیل مردم ترک چندان قابل مشاهده نیست. 

  • شهر استانبول از چه لحاظ دارای اهمیت است؟

شهر استانبول به عنوان تنها شهر جهان واقع شده در دو قاره آسیا و اروپا، در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر به زیبایی دلفریبی می کند. در گذشته های دور مراوده ها و ارتباطات تجاری مردم این شهر با مسلمانان و رومیان موجب شد تا با نام “قسطنطنیه” شناخته شود.

رسمیت یافتن نام استانبول برای این شهر زیبای منحصربه فرد از سال 1770 میلادی و با ضرب سکه و حک نام استانبول بر روی این سکه ها توسط سلطان مصطفی سوم شروع شد و از سال 1930 اداره پست ترکیه از همه کشورهای جهان خواست تا در مکاتبات خود از نام استانبول برای این شهر استفاده کنند.

هر چند استانبول پایتخت ترکیه نیست اما به عنوان قلب تپنده و فعال ترکیه به شمار می رود. استانبول بزرگترین شهر ترکیه و مهم ترین مرکز فرهنگی و اقتصادی ترکیه است که از نظر بزرگی و عظمت در رتبه بزرگترین شهرهای جهان قرار دارد.

زبان شهروندان استانبول ترکی استانبولی، بیشتر شهروندان آن ترک ها و مسلمانان تشکیل می باشد و بر اساس آمارهای سال 2017 در حدود 15.029.231 جمعیت دارد. دین شهروندان استانبول بیشتر اسلام و برخی از اقلیت های مذهبی و ساعت رسمی آن در حدود 30 دقیقه از ایران عقب تر است.

از مهم ترین دلایل رفت و آمد و سفر و مهاجرت ایرانی ها به استانبول نزدیکی فرهنگ و آداب و رسوم و خونگرمی و مهمان نوازی مردم این شهر است. آب و هوای استانبول به دلیل مجاورت با دریای مدیترانه بسیار متغیر و دارای نواحی آب و هوایی متفاوت شامل آب و هوای مدیترانه ای، گرمسیری مرطوب و اقیانوسی است.

از جذابیت های تاریخی شهر استانبول می توان به مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی و از زیبایی های طبیعی سواحل زیبای دریای مرمره و تنگه بسفر را نام برد.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه