مسلم گورسس مسلم بابا

مسلم گورسس سال ۱۹٥۳ در شهر شانلی اورفای ترکیه به دنیا آمد. از سالهای کودکی با صدای ساز باغلامای پدرش بزرگ شد.

وی در سن 18 سالگی در یک قهوه خانه معمولی به رقابت پرداخت و مقام اول را بدست آورد. با دریافت این پیروزی ، مسلمان گورسس اولین قدم را برای موفقیت خود برداشت.

مسلم گورسس که در سالهای کودکی با صدای گیرایش بسیار مورد توجه واقع شده بود، 

اولین صفحه گرامافون گورسس که سال ۱۹٦۸ برای تهیه آلبوم به استانبول رفت، با نام “emmioğlu – ovada taşa basma” منتشر شد و ۳۰۰ هزار عدد به فروش رفت و این نیز در آن دوره، موفقیت بسیار مهمی به شمار می رفت.

در سال ۱۹٦۹ مسلم گورسس در صفحه گرامافون ٤٥ دوری sevda yüklü kervanlar که توسط شرکت پالان دوکن تهیه گردید، بسیار مشهور شد و این آلبوم نیز، رکورد فروش را در هم کوبید.
مسلم گورسس که روز بروز بیشتر شناخته می شد، در سالهای اول شهرتش، در حین گشت آناتولی، تصادف بسیار سختی کرده و از مرگ جان سالم به در می برد.
مسلم گورسس پس از این تصادف، نیمی از حس شنوایی اش را از دست داد.

مسلم گورسس پس از این تصادف، آلبومهایی چون “Özür diliyorum senden” “isyankar” “ben insan değil miyim” را به بازار عرضه کرد و شهرتش را در موسیقی آرابسک ترکیه، روز به روز افزایش داد.

در سال ۱۹۷۹ برای اولین بار در فیلم isyankar ایفای نقش کرده و در سالهای بعد نیز، در چندین فیلم دیگر بازی کرد.

مسلم گورسس در سال ۱۹۸۲ طی گشت مالاتیا، با محترم نور بازیگر سینما که بسیار به وی علاقه داشت و همه فیلمهایش را تماشا میکرد، از نزدیک آشنا شد و در سال ۱۹۸٥ با وی ازدواج کرد. نقطه جالب این ازدواج این بود که محترم نور به مسلم گورسس پیشنهاد ازدواج کرد.

در اوایل سالهای ۹۰، گروه دوستداران مسلم با نام “Müslümcüler” که تعدادشان نیز بسیار بود، تشکیل شد. مسلم دیگر، “مسلم بابا”ی موسیقی دوستان بود. طرفداران مسلم گورسس به دلیل طرز خاصی که دارند، حتی موضوع بسیاری از تحقیقات شده و در این خصوص پایان نامه های دکترا نیز نوشته شده است. مسلم گورسس با طرز موسیقی و طرفدارانش، از سوی بسیاری از اجتماع شناسان نیز مورد تحقیق قرار گرفته است.

گورسس نه تنها مسلم بابای طرفدارانش بود بلکه در زندگی شهری نیز، مشکلات مردم را با ترانه هایش ابراز کرده است.
مسلم گورسس که کم حرف بوده و در برنامه های تلویزیونی نیز بسیار به چشم نمیخورد، با گذشت زمان بیشتر به حضور در رسانه ها پرداخت.
این تغییرات عظیم، در شخصیت موسیقی این هنرمند نیز تاثیر به سزایی داشت. مسلم با به صدا در آوردن ترانه “Olmadı yar” از نیلوفر،اولین سیگنالهای این تغییرات را نشان داد.
مسلم گورسس ترانه های “paramparça” از تئومان و “ikimizin yerine” از تارکان را نیز به صدا در آورد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. مسلم از آن به بعد نیز مورد توجه بخش اعظمی از مردم با طرزهای متفاوت قرار گرفت.
گورسس در سال ۲۰۰٦ با مورات حان مونگان پروژه مشترکی تحت نام Aşk tesadüfleri sever وارد بازار کرد که آن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.
مسلم گورسس که ترانه های بسیاری از ترانه سازان خارجی منجمله مونگان، دیوید بُوی، گاربِیج، لئوناردو کوهن و جِین بیرکین را به صدا درآورده است، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
مسلم گورسس با طرز زیبای صدایش در همه انواع موسیقی، از موسیقی سنتی ترک گرفته تا موسیقی محلی ترک، و از موسیقی فانتزی تا آرابسک، در میان هنرمندان ترک، در جایگاهی متفاوت و بالا قرار دارد.

مسلم گورسس که با پروژه های متفاوتش همیشه موسیقی دوستان را به حیرت درمی آورد، با ترانه “yalan dünya” که به همراهی گروه ارکستر ۷۰ نفره به صدا دراورد، باری دیگر از نام خود در عرصه موسیقی حک کرد. در این آلبوم بسیار متفاوت جمعا ۱۱ ترانه از ترانه های بسیار قدیمی، همچنین ترانه های محلی ترکیه جای دارد. در این آلبوم بسیاری از خوانندگان جوان ترکیه نیز با وی همراهی کرده اند. از میان آنها می توان به شبنم فراح با ترانه سیگارا نیز اشاره کرد.
حیات هنری مسلم گورسس که از شرکت در یک مسابقه در یک قهوه خانه و بدون اجازه پدرش آغاز شده بود، نه تنها مورد توجه دوستداران سبک آرابسک و فانتزی، بلکه مورد توجه بسیاری از گروههای مردم قرار گرفت. و متاسفانه مسلم گورسس را سال گذشته از دست دادیم.
مسلم گورسس خواننده مشهور موسیقی آرابسک ترکیه، روز سوم مارس، با ترانه های خودش یاد شد.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه