آبشار تورتوم ارزروم ترکیه

آبشار تورتوم

ارزروم شهری است که می توانید در هر فصل هیجان های مختلفی را تجربه کنید و زیبایی های مختلفی را ببینید. آبشارهای تورتوم ، یکی از بزرگترین آبشارهای ترکیه ، یکی از جاذبه های ارزروم است که به بهترین وجه این موضوع را توضیح می دهد.

این آبشار در بزرگراه ارزروم-آرتوین واقع شده است و شهر اوزوندره که میزبان این آبشار زیبا است ، در سال 2016 به عنوان یازدهمین شهر آرام ترکیه به لیست انجمن بین المللی شهرهای صلح ترکیه اضافه شد.


آبشار تورتوم از غلبه ی دریاچه ی تورتوم (Tortum Gölü) بر جرم رانش زمین در دره Tev به وجود آمده است. عرض آبشار تورتوم ۲۱ متر و ارتفاع آن ۴۸ متر است. منطقه ی بالکن مانند در مقابل آبشار برای مشاهده آن توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می کند. جالب است بدانید بنا به گفته ها پله های آن جا مانع از تنگی نفس و بیماری های قلبی می شوند.آبشار تورتوم و مناطق اطراف آن تقریباً ۱۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند. در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی توده بزرگ رانش زمین که از کمرلیداغ (Kemerlidağ) جدا می شد، دره Tev را که در آن رود تورتوم جریان داشت را بست که باعث ایجاد آبشار تورتوم امروزی شده است. جایی که آب آبشار به آن جا سرازیر می شود طی گذر زمان یک شکل گلدان مانند غول پیکری تشکیل داده است. امروزه در این محل یک محیط طبیعی که در آن می توان ورزش های آبی نیز انجام داد ایجاد شده است.


آبشار تورتوم که در هر دوره از سال زیبایی متفاوتی به خود می گیرد، زیبایی بی نظیری را به دوستداران طبیعت ارائه می کند و آن ها را مجذوب خود می کند. این آبشار از همه جهات شکوه و هیبت خود را به ویژه در ماه های می و ژوئن نشان می دهد و پس از ماه ژوئن میزان آب کاهش می یابد و این افت سطح آب زیبایی متفاوتی را به آبشار تورتوم می بخشد.علاوه بر خود آبشار تورتوم، اطراف آن نیز به عنوان یکی از مناطق مهم تفریحی ارزروم به حساب می آید. نیروگاه برق آبی که در آبشار تورتوم بین سال های ۱۹۵۲-۱۹۶۰ ساخته شده باعث کمک زیادی در عرضه برق در این کشور شده است. این شگفتی طبیعی که در منطقه اوزون دره (Uzundere) قرار دارد، در ۱۰۰ کیلومتری شمال استان ارزروم، ۱۶ کیلومتری منطقه اوزون دره و در لبه شمالی دریاچه تورتوم واقع شده است.

آبشارهای تورتوم در اثر رانش زمین در قرن 18 ایجاد شده و با ارتفاع حدود 48 متر ، بلندترین آبشار در ترکیه است.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه