پل بغاز استانبول‌

پل بغاز استانبول‌

پل بغاز استانبول‌ در بین مردم استانبول به (Birinci Köprü) معروف است.

پل بغاز استانبول

 استانبول شهری است که توسط تنگه بسفر از هم جدا شده است و دارای پل هایی است که بر روی این تنگه باریک قرار گرفته اند. آنها نمایش های بصری نمادین این شهر شگفت انگیز هستند!

این پل معلق فولادی گرانشی که در اصل به نام Bogazici Koprusu شناخته می‌شود، یکی از سه پل است که اروپا را از طریق تنگه بسفر به آسیا متصل می‌کند. این پل که پس از کودتای نافرجام در سال 2016 به پل شهدای 15 جولای تغییر نام داد، در بین مردم محلی و گردشگران محبوب است.

تاریخ پل بغاز

پل بغاز یکی از مشهورترین نقاط دیدنی استانبول است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند. این پل معلق فولادی لنگر گرانشی بین سال های 1970 و 1973 ساخته شد.

ایده ساختن پل بر روی تنگه بسفر اولین بار در قرن نوزدهم مورد توجه عموم قرار گرفت. با این حال، تا سال 1957 بود که دولت شروع به انتخاب یک شرکت مشاوره برای پروژه و فرآیند مناقصه کرد.

در سال 1960، روند مناقصه توسط یک کودتای نظامی مختل شد. در نهایت، این پروژه هرگز تکمیل نشد.

یکی دیگر از پل های مهم بین قاره ای بر روی تنگه بسفر که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند، پل فاتح سلطان محمد است. از Anadolu Hisar در سمت اروپایی تا Rumeli Hisar در سمت آسیایی امتداد دارد.

سومین پل بین قاره ای روی بسفر که اروپا و آسیا را نیز به هم متصل می کند، پل یاووز سلطان سلیم است. از گاریپچه در سمت اروپایی تا پویرازکوی در سمت آسیایی امتداد دارد.

بازدیدها از پل بغاز

استانبول، معروف ترین شهر ترکیه، در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد. ماشین‌ها، اتوبوس‌ها، قطارها و کشتی‌ها از تنگه بسفر 19 مایلی (30 کیلومتری) عبور می‌کنند و محله‌های گسترده استانبول اورتاکوی در سمت اروپایی را با اوسکودار در آسیایی پیوند می‌دهند.

وقتی خورشید غروب می کند، خط افق وسیع استانبول با نور نقره ای درخشانی که قلعه ها، مساجد، سایه های خانه ها و جنگل ها را در دو طرف تنگه منعکس می کند، روشن می شود. پل بسفر نیز از این قاعده مستثنی نیست و آن را به یکی از محبوب ترین مکان های عکاسی در استانبول تبدیل کرده است.

پل شهدای 15 جولای که در سال 1973 تکمیل شد، اروپا و آسیا را از طریق یک پل معلق فولادی 1560 متری در سراسر این تنگه به یکدیگر متصل می کند. این قدیمی ترین پل از سه پل معلق استانبول است که بر روی بسفر قرار گرفته است.

عابران پیاده دیگر اجازه عبور از روی پل را ندارند، اما در تورهای پیاده روی می توانید آن را از فاصله دور ببینید. از طرف دیگر، می‌توانید از یک سفر دریایی در بسفر برای مشاهده نزدیک‌تر از این مکان نمادین در شب که چراغ‌ها روشن می‌شوند، استفاده کنید.

عوارض پل بغاز

بر اساس داده‌های اداره راهداری ترکیه، ترکیه در سال گذشته نزدیک به 1.8 میلیارد لیر از عوارض مربوط به دو پل خود که بر تنگه استانبول و همچنین بزرگراه‌های عوارضی می‌گذرد، درآمد کسب کرده است. این مقادیر در مقایسه با سال 2018، 23 درصد افزایش یافته است که به لیر اندازه گیری می شود.

عوارض بزرگراه ها و پل ها در ترکیه اکنون به صورت الکترونیکی با استفاده از فناوری HGS (Hizli Gecis Sistemi یا سیستم عوارض با سرعت بالا) پرداخت می شود که یک سیستم پرداخت عوارض خودکار است که برای سرعت بخشیدن به جریان ترافیک طراحی شده است. وسایل نقلیه باید یک برچسب تراشه الکترونیکی یا یک فرستنده عوارض (دستگاه پلاستیکی کوچکی که در مرکز بالای شیشه جلو نصب شده است) که با تجهیزات ردیابی عوارض در ارتباط است، حمل کنند.

رانندگانی که تراشه یا ترانسپوندر HGS ندارند باید با پرداخت نقدی در باجه عوارض، عوارض را پرداخت کنند. این باجه های عوارضی از سال 1999 بدون سرنشین بوده اند، اما سیستم در سال 2005 با کارت های هوشمند بدون تماس ویژه (KGS) بهبود یافت. قبل از ورود به بزرگراه یا پل، بلیط عوارض را می توان از این باجه های عوارض تهیه کرد.

حمل و نقل پل بغاز

پل بغاز یک مرکز حمل و نقل بزرگ است که استانبول را به قاره آسیا متصل می کند. برای استانبول مهم است زیرا تمام محصولاتی که از آسیا و خاورمیانه به سمت اروپا می روند باید از این شهر عبور کنند، بنابراین روزانه ترافیک زیادی از روی این پل می گذرد.

چندین گزینه برای مسافران وجود دارد که هنگام سفر بین دو طرف بسفر می توانند از بین آنها انتخاب کنند. اتوبوس ها، کشتی ها، قطارها و ماشین هایی وجود دارند که در امتداد بسفر حرکت می کنند.

اتوبوس‌ها محبوب‌ترین نوع حمل‌ونقل در استانبول هستند، اما ممکن است به‌طور نامناسبی شلوغ باشند و در ترافیک گیر کنند. از طرف دیگر، کشتی هایی وجود دارند که راهی منحصر به فرد برای دیدن استانبول از منظری متفاوت ارائه می دهند.

این شهر همچنین دارای تعدادی پل و تونل است که برای تردد وسایل نقلیه از تنگه بسفر عبور می کنند. این تونل شامل تونل اوراسیا است که در دسامبر 2016 افتتاح شد. تونل مارمارای که بین دو طرف اروپایی و آسیایی استانبول عبور می کند، یک تونل زیردریایی راه آهن سه سطحی پیشنهادی است.

ایده عبور از تنگه بسفر به زمان‌های بسیار دور برمیگردد.⁣ به گفته تعدادی از مورخان زمانی که داریوش، پادشاه ایران برای عبور از تنگه بسفر،⁣ کشتی‌ها را کنار هم قرار داد و با این کار توانست پل متحرکی ایجاد و از آن عبور کند، از همان زمان ایده گذر از تنگه‌ بسفر شکل گرفت و پروژه‌های مختلفی ارائه شد که همگی در حد یک طرح بودند و فقط بر روی کاغذ پیاده شدند.⁣ 

پل بغاز استانبول‌
پل بغاز استانبول‌

ولی سرانجام در سال 1940 یک مهندس ترکیه‌ای همراه با حمایت انجمن مهندسین ترکیه و همکاری تعدادی از مهندسین آمریکایی پروژه‌ ساخت پل بر روی تنگه بسفر را طرح کردند که دولت ترکیه در آن زمان با آن پروژه مخالفت کرد.⁣

اما در قرن بیستم با رشد صنعت و توسعه‌ استانبول و همچنین ترافیک‌های ایجاد شده بین بخش آسیایی و اروپایی ساخت پل روی تنگه‌ بسفر ضروری شد.⁣
طبق محاسبات انجام شده توسط گروهی از مهندسین و کارشناسان ساخت این پل بر روی تنگه بسفر در ۹ منطقه امکان‌پذیر بود.⁣

بغاز در واقع از کلمه boğaz نشأت میگرد که چون روی گلوگاه بسفر قرار میگیرد به بوغاز نام گذاری می شود.

پل بغاز استانبول یکی از زیباترین پل های کابلی ترکیه و اولین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر است.⁣
پل بوغاز در بین مردم استانبول به (Birinci Köprü)
معروف است.⁣
این پل از جمله پل های تاریخی ترکیه هم محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری به خاطر زیبایی خصوصاً در شب دارد و بسیاری از افراد به علت همین زیبایی ها به فکر خرید ملک در استانبول می افتند.

در قرن بیستم با رشد صنعت و توسعه‌ استانبول و همچنین ترافیک‌های ایجاد شده بین بخش های آسیایی و اروپایی، ساخت پل روی تنگه‌ بسفر ضروری شد.
طبق محاسبات انجام شده توسط گروهی از مهندسین و کارشناسان ساخت این پل بر روی تنگه بسفر
در ۹ منقطه امکان‌پذیر بود.‌⁣

این پل به دلیل ظرافت خاصی که در معماری‌اش به کار رفته به مروارید بسفر هم شهرت دارد.

از نظر حمل و نقل، اهمیت بسیاری برای شهر استانبول دارد و ⁣دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول را به هم متصل می‌کند.

یک پایه این پل زیبا در محله بیلربی و پایه دیگرش در محله اُرتاکوی است.
طول پل بوغاز یا بسفر به ۱۵۶۰ متر می‌رسد و عرض آن حدود ۳۴ متر است.⁣
ارتفاع این پل از سطح دریا حدود ۶۵ متر است که وقتی از روی آن عبور می‌کنید تماشای بسفر را جذاب‌تر می‌کند.‌ ⁣

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه